

Mükellefin Özelge Yoluyla İzahat Talep Hakkı, Hukuki Sonuçları ve Bazı Tartışmalı Konular
176
da, mükellefin özelge taleplerinin cevaplandırılması hizmetinin
en geç
45 gün içinde
tamamlanacağı belirtilmiştir. Bu noktada mükelleflerin
izahat taleplerinin özelge yoluyla cevaplandırılmasının ne kadar sü-
rede gerçekleştirileceğine ilişkin boşluk, idari yolla doldurulmuştur.
57
Hizmet standartları esas itibariyle, idarenin kamuoyuna taahhü-
dü niteliğindedir. Çoğu durum için mükellefe doğrudan ileri sürülebi-
lecek haklar tanımadığı gibi, idareyi doğrudan bir sorumluluk altına
da sokmamaktadır. Bu nedenle, idarenin özelgeleri belli süre içinde
cevaplandırmasına ilişkin zorunluluğun, kanun veya yönetmelik gibi
bağlayıcılığı olan mevzuatla tayin edilmesinin uygun bir yaklaşım
olacağı değerlendirilmektedir.
5.2. Özelgelerin Bağlayıcılığı
Özelge sistemi ile güdülen en önemli amaç vergilemede öngörü-
lebilirlik ve kesinlik prensiplerini hayata geçirmektir. Özelge sistemi-
nin bu amaca ne ölçüde hizmet edeceği hususu, sistemin tasarımı ile
yakından ilgilidir. Özelge sistem tasarımındaki en temel konulardan
birisi, özelgelerin bağlayıcılığı konusudur.
Özelge çıkarılmasında amaç, mükelleflerin vergi uygulamaların-
da karşılaştıkları duraksamaları gidermek, güçlüklere çözüm ve açık-
lık getirmek şeklinde sıralanabilir. Özelgeler sorun çözümleyici olsa
bile, kurucu ve düzenleyici nitelikte bir işlem sayılmazlar.
58
İkincil ni-
telikli, açıklayıcı bir kaynaktır. Bu nedenledir ki dava konusu da yapı-
lamazlar.
Özelgeler, ilgili mükellefin tereddüde düştüğü konuda idarenin yo-
rum ve görüşünü ifade etmektedir. Görüş veren idarenin kendi verdiği
görüşle bağlı olmaması düşünülemez. Böyle bir durum idareye olan
güveni ve vergilemede belirlilik ilkesini zedeler. Bu açıdan özelgenin
idareyi bağlaması prensibi pek çok ülke uygulamasında geçerlidir.
59
57
İdare mükellefin izahat talebini özelge veya sirküler ile karşılayabilmektedir. İza-
hat talebinin sirküler ile karşılanması yolunun tercih edilmesi durumunda hizmet
standartlarında herhangi bir süre öngörülmemiştir. Ancak bu durum, pek çok
ülke uygulaması ile uyumludur.
58
Selahattin Tuncer, “6009 sayılı Yasa ile Özelge (Mukteza)’de Yapılan Yeni Düzen-
lemeler”,
Yaklaşım,
Eylül 2010.Sayı:213,
59
OECD, 2015, s.290.