

TBB Dergisi 2016 (125)
Mehmet ALKAN
305
Sonuç
Divan 3 Ekim 2013 tarihli kararıyla yüksek mahkeme olarak, 263.
madde, 3.fıkrada yer alan tüzük karakterli yasama tasarrufları kav-
ramını bağlayıcı şekilde münhasıran yorumlama yetkisini kullanmış
ve 06.09.2011 tarihli ilk derece mahkemesinin Inuit kararını, kanun
sözcüsü Kokott’un nihai talebini ve literatürdeki ağırlıklı görüşü esas
alarak
tüzük karakterli yasama tasarrufları kavramının AB’nin ya-
sama tasarruflarını kapsamadığını tespit etmiştir. Bu şekilde Divan
AB’nin hakları koruma sisteminde tartışmalara neden olan bireysel
hak himayesinin önemli bir detay sorununu çözmüştür. Tüzük ka-
rakterli yasama tasarrufları kavramının AB’nin yasama tasarruflarına
ilişkin olmadığı görüşünü benimseyen Divan kararında 263.madde,
3.fıkrada öngörülen dava açma koşullarının, 263.madde, 3.fıkrada dü-
zenlenen tüzük karakterli yasama tasarrufları bakımından doğacak
sonuçlarını dikkate almadan, temel haklara üye devletler tarafından
etkin yargısal teminat sağlanması prensibinin öngörüldüğü Avrupa
Temel Haklar Şartının 47.maddesi muvacehesinde yorumlanmasını
öngörmüştür. Divana göre Avrupa Temel Haklar Şartının 47.madde-
sinde yer alan etkin yargısal teminat hakkı, bu hakkın gerçek ve tüzel
kişiler için geniş yorumlanmasını ve bu şekilde gerek AB’nin tüzük
karakterli yasama tasarruflarının, gerekse
diğer yasama tasarrufları-
nın bu teminatın kapsamına girmesini gerektirmektedir; icra önlemi
gerektirmeyen Birlik yasama tasarruflarının 47.maddede öngörülen
etkin yargısal teminatın dışında bırakılması, 47.maddenin amacına
uygun düşmemektedir. Divanın bu davada vermiş olduğu karar, onun
AB Anayasa Mahkemesi pozisyonunu güçlendirmiştir. 263.madde,
3.fıkraya ilişkin yorumuyla Divan, sadece kendisinin kanun karakterli
AB yasama tasarruflarını iptal edebileceğini, ilk derece mahkemesi-
nin ise hukuka aykırılık defi bağlamında yetki kullanabileceğini ilan
etmiştir
10
Divan bu kararı ile güçlü gerekçeler getirmeden AB hakları
himaye sistemi çerçevesinde bireysel hakları merkezi olarak koruma
fırsatını kaçırmıştır.
10
1007/2009 sayılı fok balığı ürünlerine ilişkin ticaret konusundaki icra tüzüğü Inuit
II kararının konusunu oluşturmuştur; 737/2010 sayılı tüzük için bknz.:
ABl.EU2010 L 216/1 vd.