Previous Page  336 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 336 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (125)

Ahmet M. GÜNEŞ

335

Konsey’in bu kararı verirken askıya alma işleminin gerçek ve tüzel

kişilerin hak ve yükümlülükleri üzerindeki muhtemel etkilerini göz

önünde bulunduracağı belirtilmiştir. 3. fıkrada ayrıca, ilgili üye dev-

letin kurucu antlaşmalardan kaynaklanan yükümlülüklerinin her

hâlükârda bu devlet için bağlayıcı olmaya devam edeceğinden söz

edilmiştir. Dolayısıyla 3. fıkrada, Avrupa Birliği değerlerini ciddi ve

sürekli olarak ihlal eden üye devlete karşı üyelikten kaynaklanan hak-

ların belirli bir süre için askıya alınması biçiminde bir yaptırım ön-

görülmektedir. Bununla birlikte, Avrupa Birliği Zirvesi tarafından bir

tespit kararı alınmış olması Konsey’in otomatikman üye devletlerin

haklarının askıya alınmasına karar vereceği anlamına gelmemekte-

dir.

71

Konsey, yapacağı değerlendirme sonucunda Avrupa Birliği Zir-

vesinin tespit kararından bağımsız olarak kararını verecektir. Ayrıca

ihlalle itham edilen devletin Konsey’deki kararın alınması sürecine

katılmaması gerekir.

Konsey’in alacağı kararla öngöreceği yaptırımların kapsamına,

kurucu antlaşmaların söz konusu üye devlete tanıdığı bazı hakların

askıya alınması girmektedir. Askıya alınabilecek hakların kapsamı-

na üye devletlerin özellikle katılım haklarının girdiği ifade edilmek-

tedir.

72

Üye devletlerin Konsey’deki oy haklarının askıya alınması 3.

fıkrada bu bağlamda örnek olarak sayılmıştır. Bununla birlikte, üye

devletlerin Avrupa Birliği’nin çeşitli organ, kurum ve kuruluşlarında-

ki oy kullanma, konuşma, öneride bulunma, oturumlara katılma ve

başkanlık yapma haklarının bu kapsamda askıya alınması söz konusu

olabilir. Aynı şekilde, üye devletlerin Avrupa Birliği’nin tarım, balık-

çılık ve yapısal politikalar gibi alanlardaki finansal yardım ve teşvik-

lerden mahrum bırakılması da mümkündür.

73

Bununla birlikte, üye

devletlerin Avrupa Parlamentosu ve Komisyon’daki temsilcilerinin

haklarının askıya alınması söz konusu olamaz. Askıya alınabilecek

haklar konusunda 3. fıkrada herhangi bir sınırlama öngörülmemişse

de, Konsey’in askıya alacağı üye devlet haklarını tespit ederken bil-

hassa ölçülülük ilkesini dikkate alması gerekmektedir. Öte yandan,

Avrupa Birliği üyeliğinin söz konusu devlete sunduğu tüm hakların

askıya alınması suretiyle üyeliğin askıya alınması mümkün görünme-

71

Streinz, EUV Art. 7, N. 17.

72

Bkz. Sandfort, s. 33.

73

Bu konuda ayrıca bkz. Sandfort, s. 33; Calliess/Ruffert, EUV Art. 7, N. 24; Streinz,

EUV Art. 7, N. 19.