

TBB Dergisi 2016 (125)
Ahmet M. GÜNEŞ
335
Konsey’in bu kararı verirken askıya alma işleminin gerçek ve tüzel
kişilerin hak ve yükümlülükleri üzerindeki muhtemel etkilerini göz
önünde bulunduracağı belirtilmiştir. 3. fıkrada ayrıca, ilgili üye dev-
letin kurucu antlaşmalardan kaynaklanan yükümlülüklerinin her
hâlükârda bu devlet için bağlayıcı olmaya devam edeceğinden söz
edilmiştir. Dolayısıyla 3. fıkrada, Avrupa Birliği değerlerini ciddi ve
sürekli olarak ihlal eden üye devlete karşı üyelikten kaynaklanan hak-
ların belirli bir süre için askıya alınması biçiminde bir yaptırım ön-
görülmektedir. Bununla birlikte, Avrupa Birliği Zirvesi tarafından bir
tespit kararı alınmış olması Konsey’in otomatikman üye devletlerin
haklarının askıya alınmasına karar vereceği anlamına gelmemekte-
dir.
71
Konsey, yapacağı değerlendirme sonucunda Avrupa Birliği Zir-
vesinin tespit kararından bağımsız olarak kararını verecektir. Ayrıca
ihlalle itham edilen devletin Konsey’deki kararın alınması sürecine
katılmaması gerekir.
Konsey’in alacağı kararla öngöreceği yaptırımların kapsamına,
kurucu antlaşmaların söz konusu üye devlete tanıdığı bazı hakların
askıya alınması girmektedir. Askıya alınabilecek hakların kapsamı-
na üye devletlerin özellikle katılım haklarının girdiği ifade edilmek-
tedir.
72
Üye devletlerin Konsey’deki oy haklarının askıya alınması 3.
fıkrada bu bağlamda örnek olarak sayılmıştır. Bununla birlikte, üye
devletlerin Avrupa Birliği’nin çeşitli organ, kurum ve kuruluşlarında-
ki oy kullanma, konuşma, öneride bulunma, oturumlara katılma ve
başkanlık yapma haklarının bu kapsamda askıya alınması söz konusu
olabilir. Aynı şekilde, üye devletlerin Avrupa Birliği’nin tarım, balık-
çılık ve yapısal politikalar gibi alanlardaki finansal yardım ve teşvik-
lerden mahrum bırakılması da mümkündür.
73
Bununla birlikte, üye
devletlerin Avrupa Parlamentosu ve Komisyon’daki temsilcilerinin
haklarının askıya alınması söz konusu olamaz. Askıya alınabilecek
haklar konusunda 3. fıkrada herhangi bir sınırlama öngörülmemişse
de, Konsey’in askıya alacağı üye devlet haklarını tespit ederken bil-
hassa ölçülülük ilkesini dikkate alması gerekmektedir. Öte yandan,
Avrupa Birliği üyeliğinin söz konusu devlete sunduğu tüm hakların
askıya alınması suretiyle üyeliğin askıya alınması mümkün görünme-
71
Streinz, EUV Art. 7, N. 17.
72
Bkz. Sandfort, s. 33.
73
Bu konuda ayrıca bkz. Sandfort, s. 33; Calliess/Ruffert, EUV Art. 7, N. 24; Streinz,
EUV Art. 7, N. 19.