

TBB Dergisi 2016 (125)
Emek BAYRAK
43
kapılan taraflar, çoğu zaman bir hakeme başvurma ya da aralarındaki
sorunu kendi aralarında çözme yolunu seçmişlerdir. Adalet mekaniz-
masının içinde bulunduğu bu kaotik yapı, farklı geleneklerden kay-
naklanan, birbiriyle çelişen ve
toplumun ihtiyaçlarını da karşılamayan
ilkelerin bir arada bulunmasının bir sonucu olarak ortaya çıkmıştır.
8
İlkel dönemde görülen şahsi öç, feodal dönemde de hakim bir uy-
gulama olarak varlığını sürdürmüştür. Şahsi öç, soya dayalı bir gü-
venceyi beraberinde getirmekle birlikte, aynı zamanda iç kargaşalara
da sebep olmuştur. Bu nedenle dönemin iktidarları bu uygulamanın
alanını daraltarak kargaşaya karşı önlemler almaya çalışmışlardır.
Ancak “faide” olarak isimlendirilen bu intikam türü, feodal dönemin
başat bir uygulaması olmuştur. Bunda, mahkemeye başvurmanın is-
tisnai bir durum olarak ortaya çıkmasının payı vardır. Çünkü döne-
min geleneksel yapısında zarara uğrayanın hakkını doğrudan eylem
yoluyla araması meşru sayılmıştır.
9
Bireyler ya da gruplar arası bir
karşıtlığa denk düşen bu çatışmaya, iktidarı temsil eden hiç kimsenin
müdahalesi yoktur. Kamusal davanın olmayışı, suç sonrasını bireysel
bir savaşa dönüştürmüştür. Zarara uğrayan taraf mahkemeye başvu-
rursa faile uygulanacak yaptırım kamusal bir nitelik taşımamakta; bir
zararın karşılığı ortaya çıkan bir hak niteliği taşımaktadır. Mahkeme-
nin buradaki işlevi bir hakemlik durumuna denk düşmekte, mahke-
me taraflara intikamlar zincirini kesintiye uğratan bir anlaşma imkanı
sunmaktadır.
10
Kilisenin dine karşı işlenmiş bir suç olarak kabul ettiği
sapkınlık suçuna karşı uyguladığı cezalar, yargılamanın kamusal nite-
lik sergilediği sınırlı örneklerdir. Bunun dışında düello da, feodal dö-
nemde anlaşmazlıkların çözümünde kullanılan bir yöntemdir. Mah-
kemelerin ortaya çıkışından sonra da varlığını sürdürmüştür.
11
Avrupa feodalitesinin XI. ve XII. yüzyıllarda geçirdiği önem-
li değişim, kentlerin ortaya çıkışıdır. Bu dönüşümü hazırlayan temel
dinamik; ticaretin yeniden doğması, tüccar ve zanaatkarların belli
8
Marc Bloch, Feodal Toplum, Çev: M. A. Kılıçbay,. 4.b., Ankara: Doğu Batı Yayın-
ları, 2005, s.475-478
9
Cenk Yiğiter, Feodal Dönemden Modern Döneme Geçişte Cezalandırma İktidarı-
nın Dönüşümü,Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2005, s.7
10
Foucault, s.201
11
Yiğiter, s.7