

Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması Kararlarının Denetiminde Kanun Yolu Sorunu
60
I. GİRİŞ
Hükmün açıklanmasının geri bırakılması (HAGB) kurumu Türk
Hukuk Sisteminde oldukça yeni olmasına rağmen, mehaz Alman
Ceza Kanunu ile karşılaştırıldığında oldukça geniş bir uygulama ala-
nına sahiptir.
1
Bu geniş uygulama kapsamı, HAGB kurumunun uygulanması
için gerekli objektif ve sübjektif koşulların yorumlanması, hukuki so-
nuçları ve kanun yolu denetimi gibi birçok sorunu ön plana çıkarmak-
tadır.
Bu makalenin konusunu, HAGB uygulamasında en tartışmalı
noktalardan birisini oluşturan, HAGB kararlarına karşı kanun yolu
(itiraz) incelemesinin kapsamı oluşturmaktadır.
1
Rakamlarla somutlaştıracak olursak, Alman Hukuku’nda 2009 yılı verilerine göre
yetişkinler yönünden toplam cezaların sadece % 1.08’ini hükmün açıklanmasının
geri bırakılması kararları oluşturmakta, gençler yönünden ise bu oran % 2’ye teka-
bül etmektedir (Rudolf Brunner/ Dieter Dölling, Jugendgerichtsgesetz Kommen-
tar, Berlin, 2011,s.189).
1980 yılında (yetişkinler yönünden) hükmün açıklanmasının geri bırakılması
kararı sayısı 1.309 iken, bu rakam her geçen yıl artmış, 2009 yılı itibariyle 7.930
rakamına ulaşmıştır (Marcel Arendt, Quo vadis, Geldstrafe, Möglichkeiten und
Grenzen einer ambulanten Sanktion, Frankfurt, 2012,s.20-21). Alman yaptırım
sistemine ilişkin istatistiki verilere göre toplam cezaların % 80.6’ sını adli para
cezaları, geri kalan 18.3’ünü ise hürriyeti bağlayıcı cezalar oluşturmaktadır.
Buna karşılık; hükmün açıklanmasının geri bırakılması kurumu, hukukumuzda
yeni olmakla birlikte, (Alman Ceza Hukuk sisteminden farklı olarak) yaygın bir
uygulama alanına sahiptir ve ceza muhakemesi süreci büyük bir oranda hükmün
açıklanmasının geri bırakılması aşamasına kadar gelmektedir.
2014 yılı istatistiklerine göre, ceza mahkemelerinde verilen karar sayısı 3.929.262,
mahkûmiyet hükümlerinin toplam sayısı 1.455.983, hükmün açıklanmasının geri
bırakılması toplam karar sayısı ise 681.275’dir. Bu istatistiki verilere göre, hükmün
açıklanmasının geri bırakılması kararları, toplam karar sayısının % 17,3’ünü teş-
kil etmektedir. Mahkûmiyet hükümleri ile kıyaslandığında ise, % 46.8 gibi hayli
yüksek bir orana tekabül etmektedir. Bkz.
http://www.adlisicil.adalet.gov.tr/is-tatistik_2014/33.pdf (erişim tarihi: 12.1.2016) Benzer düşünce ve istatistikî değer-
lendirme için bkz. Fahri Gökçen Taner, ‘’Hükmün Açıklanmasının Ertelenmesinin
(Geri Bırakılmasının) Hukuki Niteliği ve Ertelemeyi Kabul Edip Etmediğinin Sa-
nığa Duruşma Evresinin Sona Ermesinden Önce Sorulmasının Hukuka Aykırılığı
Üzerine’’,
Ankara Barosu Dergisi,
2011/4, s.295; İhsan Baştürk, Hükmün Açıklan-
masının Ertelenmesi, Ankara, 2014, s.148.
Türk ve Alman Hukuku’nda hükmün açıklanmasının geri bırakılması kurumla-
rının karşılaştırılması için bkz. Ali Tanju Sarıgül, Türk ve Alman Hukuku’nda
Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması,
Türkiye Barolar Birliği Dergisi,
Ankara,
2015, S.118, s.125-162.