

Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması Kararlarının Denetiminde Kanun Yolu Sorunu
66
CMK’da hükmün açıklanmasının geri bırakılmasında itiraz usulü
ve merci ile ilgili özel bir düzenleme bulunmadığından genel itiraz
hükümleri uygulanması gerekmektedir (m. 268 vd.).
CMK’da;
“Hâkim kararları ile kanunun gösterdiği hâllerde, mahkeme
kararlarına karşı itiraz yoluna gidilebilir.”
şeklinde bir düzenlemeye yer
verilmiştir (m.267). İtirazın konusunu hüküm adı verilen son kararlar-
dan önce verilen ve son karara esas teşkil etmeyen ara kararları oluş-
turmaktadır.
28
Ancak mehaz Kanun’dan farklı olarak, CMK’da itiraza
ilişkin düzenlemede hükümle maddi içeriği ve zamanı itibariyle bağ-
lantısı bulunan, temyiz (faaliyete geçtiğinde istinaf) aşamasında ince-
lenecek olguların itiraz kanun yolunda incelenmeyeceğine ilişkin bir
düzenleme bulunmamaktadır.
CMK’nın itiraza ilişkin genel hükümleri incelendiğinde; öncelikle
belirtmek gerekir ki, itiraz mercii, sadece başvuruda hatalı olduğu id-
dia edilen noktaları inceleyecektir. Ayrıca itiraz mercii, hukuki so-
runla birlikte maddi sorunu da ele alabilmekte, gerekli gördüğü ince-
leme ve araştırmayı kendisi yapabileceği gibi, bunun yapılmasını da
emredebilmektedir (m.270).
29
Bu soruşturma dolayısıyla örneğin keşif
yapılabilir, tanık dinlenebilir.
İtiraz incelemesi kural olarak evrak üzerinde ve duruşmasız ola-
rak yapılabilir. İtiraz merci, ancak delil tartışmasını gerektirmeyen
konuları ele alabilir ve karara bağlayabilir. Dolayısıyla duruşmada
kanıtlarla doğrudan temas etme olanağı bulunmayan merciin, kanıt
değerlendirmesi yaparak yeni bir hüküm tesisi, itiraz kurumunun ni-
teliğine aykırıdır.
30
İtiraz yoluna başvurabilecekler ise, kanun yoluna başvurma eh-
liyetine ilişkin genel hükümler kapsamında belirlenecektir (m. 260
vd.)
31
.
denetim yapılabilmesini sağlamak için, mahal mahkemesince dosyanın onaylı
suretinin çıkartılıp aslı ve onaylı suretlerinin ayrı ayrı ilgili denetim mercilerine
gönderilmesi önerilmektedir.
28
Devrim Aydın, “Ceza Muhakemesi Kanunu’nda İtiraz”,
Türkiye Barolar Birliği
Dergisi,
Ankara, 2006, S.65, s.71.
29
Nevzat Toroslu/Metin Feyzioğlu, Ceza Muhakemesi Hukuku, Ankara, 2014,
s.335; Nurullah Kunter/Feridun Yenisey/Ayşe Nuhoğlu, Muhakeme Hukuku
Dalı Olarak Ceza Muhakemesi Hukuku, İkinci Kitap, İstanbul, 2006, s. 1332.
30
Nur Centel/Hamide Zafer, Ceza Muhakemesi Hukuku, İstanbul, 2010, s. 738.
31
“Kanun yolu ehliyeti” ile ilgili ayrıntılı bilgi için bkz. Sarıgül- İstinaf, s.37 vd.