

Yeni Bir Yetkilendirme (İmtiyaz) Sözleşmeleri Kanunu Yapılmasına Mutlak Bir Gereksinim Vardır
86
GİRİŞ
Kamu idaresinin, takdir yetkisine dayalı olarak (serbestçe) seçti-
ği özel veya kamu kişisine, kullanıcılardan aldığı ücret karşılığında
kamu hizmetinin belirli bir süre ile yürütülmesini sözleşme ile devret-
tiği durumlarda ortada bir kamu hizmeti imtiyaz sözleşmesi vardır.
1
Bu tip sözleşmelerde kamu hizmetinin görülmesini sözleşmeyle dev-
reden kamu idaresine “imtiyaz veren” (le concédante), kendisine söz-
leşme ile kamu hizmeti devredilen kamu veya özel kişisi ise “imtiyaz
sahibi veya imtiyazcı” (le concessionnaire) olarak adlandırılır.
2
Klasik
ve katı tanımı ile muhafazakâr tipteki hukukçuların anlayışına göre
imtiyaz sözleşmesiyle imtiyaz sahibi, hizmeti “kendi kâr ve zararına”
(á ses frais et risques) olarak şartnamedeki tarifeye uygun hizmet kul-
lanıcılarından alacağı ücretle işletmektedir.
3
XIX. Yüzyılın ortalarına gelinceye kadar Osmanlı İmparatorlu-
ğunda kamu hizmetleri imtiyaz sözleşmeleriyle işletilmesi yöntemi
uygulanmamıştır. Ancak bu tarihten sonra Avrupa sermayesi, Avru-
pa dışında yatırımın cazibesine kapılarak Osmanlı İmparatorluğu’na
doğru akmaya başlamıştır. Zira İmparatorluk emin ve kârlı bir yatı-
rım alanının özelliklerini taşımaktaydı. Daha açık bir deyişle, yaban-
cı sermayenin pazarlık gücü, özellikle Düyun-u Umumiye İdaresinin
kurulmasından sonra son derece kuvvetlendiğinden ve yabancı çıkar-
larının savunuculuğunu yapabilecek yerli sermayedarların gittikçe ço-
ğalması yüzünden ve devletin de isteklere karşı koyamayacak derece-
de aciz duruma düşmesinden dolayı Osmanlı İmparatorluğu emin bir
yatırım alanı niteliğini taşımaktaydı. Öte yandan, Avrupa’da %4 civa-
rında değişen kârlılık oranı, İmparatorluğun tahminlerine göre %8-9’a
kadar çıkabildiğinden ve belirli hizmet alanlarında imtiyaz almış olan
yabancı sermaye, rekabet koşullarından uzak, rahat bir şekilde çalışa-
bilmesi sayesinde İmparatorluk kârlı bir yatırım ortamı sunmaktaydı.
4
İşte bu koşullar altında Osmanlı İmparatorluğu’nda XIX. yüzyı-
lın ikinci yarısından itibaren demiryolu, rıhtım, liman, fener, elektrik,
1
R. Chapus, Droit administratif général Tome 1, 15
e
édition, Montchrestien, Pa-
ris 2001, s. 637, F. Foillard, Droit administratif, 13
e
éditions, éditions Paradigme,
Orléans 2008-2009, s. 279.
2
Chapus, s. 637, Foillard, s. 279.
3
Chapus, s. 637.
4
T. Tan, Osmanlı İmparatorluğu’nda Yabancılara Verilmiş Kamu Hizmeti İmtiyaz-
ları,
AÜSBFD
, Cilt: XXII, No: 2, Haziran 1967, s. 325.