Previous Page  87 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 87 / 417 Next Page
Page Background

Yeni Bir Yetkilendirme (İmtiyaz) Sözleşmeleri Kanunu Yapılmasına Mutlak Bir Gereksinim Vardır

86

GİRİŞ

Kamu idaresinin, takdir yetkisine dayalı olarak (serbestçe) seçti-

ği özel veya kamu kişisine, kullanıcılardan aldığı ücret karşılığında

kamu hizmetinin belirli bir süre ile yürütülmesini sözleşme ile devret-

tiği durumlarda ortada bir kamu hizmeti imtiyaz sözleşmesi vardır.

1

Bu tip sözleşmelerde kamu hizmetinin görülmesini sözleşmeyle dev-

reden kamu idaresine “imtiyaz veren” (le concédante), kendisine söz-

leşme ile kamu hizmeti devredilen kamu veya özel kişisi ise “imtiyaz

sahibi veya imtiyazcı” (le concessionnaire) olarak adlandırılır.

2

Klasik

ve katı tanımı ile muhafazakâr tipteki hukukçuların anlayışına göre

imtiyaz sözleşmesiyle imtiyaz sahibi, hizmeti “kendi kâr ve zararına”

(á ses frais et risques) olarak şartnamedeki tarifeye uygun hizmet kul-

lanıcılarından alacağı ücretle işletmektedir.

3

XIX. Yüzyılın ortalarına gelinceye kadar Osmanlı İmparatorlu-

ğunda kamu hizmetleri imtiyaz sözleşmeleriyle işletilmesi yöntemi

uygulanmamıştır. Ancak bu tarihten sonra Avrupa sermayesi, Avru-

pa dışında yatırımın cazibesine kapılarak Osmanlı İmparatorluğu’na

doğru akmaya başlamıştır. Zira İmparatorluk emin ve kârlı bir yatı-

rım alanının özelliklerini taşımaktaydı. Daha açık bir deyişle, yaban-

cı sermayenin pazarlık gücü, özellikle Düyun-u Umumiye İdaresinin

kurulmasından sonra son derece kuvvetlendiğinden ve yabancı çıkar-

larının savunuculuğunu yapabilecek yerli sermayedarların gittikçe ço-

ğalması yüzünden ve devletin de isteklere karşı koyamayacak derece-

de aciz duruma düşmesinden dolayı Osmanlı İmparatorluğu emin bir

yatırım alanı niteliğini taşımaktaydı. Öte yandan, Avrupa’da %4 civa-

rında değişen kârlılık oranı, İmparatorluğun tahminlerine göre %8-9’a

kadar çıkabildiğinden ve belirli hizmet alanlarında imtiyaz almış olan

yabancı sermaye, rekabet koşullarından uzak, rahat bir şekilde çalışa-

bilmesi sayesinde İmparatorluk kârlı bir yatırım ortamı sunmaktaydı.

4

İşte bu koşullar altında Osmanlı İmparatorluğu’nda XIX. yüzyı-

lın ikinci yarısından itibaren demiryolu, rıhtım, liman, fener, elektrik,

1

R. Chapus, Droit administratif général Tome 1, 15

e

édition, Montchrestien, Pa-

ris 2001, s. 637, F. Foillard, Droit administratif, 13

e

éditions, éditions Paradigme,

Orléans 2008-2009, s. 279.

2

Chapus, s. 637, Foillard, s. 279.

3

Chapus, s. 637.

4

T. Tan, Osmanlı İmparatorluğu’nda Yabancılara Verilmiş Kamu Hizmeti İmtiyaz-

ları,

AÜSBFD

, Cilt: XXII, No: 2, Haziran 1967, s. 325.