Previous Page  184 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 184 / 393 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (126)

Mustafa Yaşar DEMİRCİOĞLU

183

lenen sonuçları üretmesi yani toplumsal ahengi temin etmesi oldukça

zordur.

28

Mütevelli heyeti ve üyeleri ile bunlar dışındaki üçüncü gerçek ki-

şilerden yapılan borçlanmanın Merkez Bankasının bankalarca açılan

kredilere uygulanan ağırlıklı ortalama faiz oranlarından sebepleri

izah edilemeyecek derecede yüksek bedeller ile yapılması hükmü bir

düzenleyici işlem bünyesinde; Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yö-

netmeliğinde düzenlenmiştir. Anayasa’nın 124’ncü maddesine göre

yönetmeliklerin konusu; Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzel kişi-

lerinin görev alanını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulan-

masını sağlamaktır.

Yaşar’a

göre; yönetmelikler sadece kanunların ve

tüzüklerin uygulanmasını sağlamak amacıyla çıkarılabilirken

29

Göz-

ler

; kapsamı daha da genişleterek, Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu

tüzel kişilerinin tek faaliyet konusunun kanunların ve tüzüklerin uy-

gulanmasını sağlamak olmadığı ve dolayısıyla bu kuruluşların, bir

kanuna dayanmak suretiyle

“her konudaki faaliyetlerini”

yönetmelikle

düzenleyebileceklerine vurgu yapmaktadır.

30

Atay

ise; Yönetmelik

çıkartılmasında dikkat edilmesi gereken hususların; “

ilgili kuruluşun

kendi görev alanı sınırları içinde kalması”

ve

“normlar hiyerarşisi ilkesine uy-

gun davranması”

olduğunun altını çizmektedir.

31

Esasen Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliği’nin, “Kazanç

amacı gütmeme ve kaynak aktarımı” başlıklı 28’nci maddesinin yasal

dayanağı; 2547 sayılı Kanun’un Ek 11’inci maddesinin 2 ve 3’ncü parag-

raflarıdır. Kanun’un bu maddesinde; eğitim-öğretim faaliyetlerini yü-

rütmekle birlikte kurucu vakfa veya üçüncü şahıslara doğrudan ya da

dolaylı kaynak aktaran vakıf üniversitelerinin denetim ve müeyyide

uygulama yöntemi belirlenirken bu konuda açıkça Yönetmelik çıkar-

ma yetkisinden bahsedilerek alt normun düzenlenmesine de hukuki

dayanak oluşturulmaktadır. Öncelikle Yönetmelik şeklinde yapılan

bu düzenleyici işlemin

“konu unsuru”

yönünden hukuka uygun olup

olmadığının belirlenmesi gerekmektedir. Düzenleyici işlemin konu

unsuru; işlemin yapılması ile hukuk aleminde ortaya çıkan değişiklik

28

Erdal Kuluçlu, s. 3

29

Nuri Yaşar, s. 98. Ayrıca Bknz. Turgut Tan, s. 78.

30

Kemal Gözler/Gürsel Kaplan, s. 440.

31

Ender Ethem Atay, s. 63.