Previous Page  228 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 228 / 393 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (126)

Engin SAYGIN

227

bir taahhüt, isterse uzun süren bir uygulamasına güvenerek olsun, bireylerin

çıkarlarına ya da lehlerine olan bir sonuca ulaşabileceklerini ümit etmelerine

de “haklı beklenti” denilmektedir

”.

69

Türk idari yargı kararları incelendiğinde, haklı beklenti kavramı

ile ilgili olarak iki husus dikkat çekmektedir. İlk olarak, yargı kararla-

rında haklı beklenti kavramı daha ziyade kazanılmış hak kavramı ile

ilişkilendirilmek suretiyle ele alınmaktadır. Diğer bir husus ise, haklı

beklentinin kaynağını idarenin bir taahhüdü veya uzun süren bir uy-

gulaması oluşturmaktadır. İngiliz idare hukukunda yasaların ve ida-

renin düzenleyici işlemlerinin haklı beklentilerin kaynağı olarak de-

ğerlendirilmezken, Türk idare hukuku açısından belli şartların varlığı

halinde yasalardan ve düzenleyici işlemlerden de haklı beklentinin

kaynaklanabileceği kabul edilmektedir.

70

Bununla birlikte, Danıştay

kararlarına bakıldığında, haklı beklenti tartışmalarının yasalardan

ziyade idarenin düzenleyici işlemlerinden kaynaklandığı da görüle-

bilmektedir.

71

Danıştay ilk olarak idarenin düzenleyici bir işleminin haklı bek-

lentiye yol açıp açmayacağını ele almıştır. Daha önceki tarihli kararla-

rında Danıştay, kazanılmış hak seviyesine erişemeyen iddiaların haklı

beklenti olarak değerlendirileceğini ancak bu beklentinin de koruna-

mayacağı yönünde kararlar vermiştir. Örneğin 1996 yılında haklı bek-

lentinin korunması ilkesini bir yönetmelik değişikliği sonucu aleyhe

bir durumun ortaya çıktığı bir davada kabul etmemiştir.

72

Bu karar-

da idari görevden müfettişliğe geçme olanağı tanıyan Yönetmeliğin 1.

maddesiyle Teftiş Kurulu Başkanlığına Atanmayı düzenleyen 7. madde

de değiştirilmiştir. Yeni düzenlemeye göre “

başkanlığa atanabilmek için

kamu kurum ve kuruluşlarında müfettişlik sıfat ve yetkisini yeterlilik sınavı

69

Danıştay İdari Dava Daireler Kurulu, 2015/1134 Esas sayılı Kararı.

70

Halil Altındağ, Yürürlükte Olan Yasalara ve İdari Düzenleyici İşlemlere Güven-

den Kaynaklanan Haklı Beklenti Kavramı ve Korunması, Yayınlanmamış Yüksek

Lisans Tezi, İstanbul. 2010.

71

Danıştay 12. Dairesi, 16.03.2016, E. 2015/3134- K. 2016/1424. “İdarelerin sahip bu-

lundukları ikincil nitelikte olan düzenleme yetkilerine ilişkin takdir yetkisini dü-

zenlemenin yürürlük tarihini belirleme konusunda sınırlayan hususlar, kazanıl-

mış haklara saygı gösterilmesi, hukuken korunabilir nitelikteki haklı beklentilerin

karşılanması ve hukukun genel ilkelerine uygun davranma gibi zorunlulukların

gerektirdiği durumlardır.”

72

Danıştay 5. Dairesi, 19.03.1996, E. 1993/7236- K.1996/1164. Danıştay 5. Dairesi,

14.03.2006, E. 2003/3647- K. 2006/1140.