Previous Page  187 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 187 / 437 Next Page
Page Background

Fransız İdare Hukukunda Yapılan Reform Bağlamında Zımni Kabul Müessesesi

186

kamlara başvurabilirler. Altmış gün içinde bir cevap verilm

ezse istek

reddedilmiş sayılır

”. Kanunun bir sonraki maddesi ise, “

ilgililer tarafın-

dan idari dava açılmadan önce idari işlemin kaldırılması, geri alınması, değiş-

tirilmesi veya yeni bir işlem yapılması üst makamdan, üst makam yoksa işlemi

yapmış olan makamdan, idari dava açma süresi içinde istenebilir. Altmış gün

içinde bir cevap verilmezse istek reddedilmiş sayılır.

” şeklinde bir düzenle-

me öngörmektedir.

Bu düzenlemelerden çıkan sonuç, kural olarak idari başvurular

karşısında idarenin altmış gün boyunca hareketsiz kalması neticesin-

de talebin zımnen reddedilmesidir. Örneğin, memurların başka yere

atanmalarına veya vatandaşların pasaport almalarına ilişkin talepleri,

idarenin altmış gün içinde cevap vermemesi durumunda reddedilmiş

sayılacaktır. Konu ile ilgili örnekleri çoğaltmak mümkün olmakla bir-

likte, idareye yapılan her başvuru bakımından zımni reddin uygula-

nacağı söylenemez.

Türk idare hukukunda esas kural olan zımni ret mekanizması,

zamanla öngörülen birtakım istisnalar ile az da olsa yumuşatılmaya

başlanmıştır. Diğer bir deyişle, Türk idare hukukunun güncel halinde

istisnai olarak bazı hallerde idarenin susması talebin kabulü anlamı-

na gelse de, ana kural idarenin sükûtunun istemin reddi sayılmasıdır.

Dolayısıyla, zımni kabul hukukumuzda istisnai niteliktedir ve zımni

kabul kararı oluşturacak haller mutlaka özel bir düzenleme ile belir-

lenmek zorundadır.

82

Başka bir ifadeyle, idarenin sükûtuna zımni ka-

bul sonucu bağlanabilmesi için mutlaka açık bir kanuni düzenlemeye

ihtiyaç vardır.

83

Türk idare hukukundaki zımni kabul öngörülen tüm halleri bura-

da saymak mümkün olmamasına rağmen, zımni kabule genel olarak

imar hukuku alanında ve mahalli idarelere ilişkin düzenlemelerde yer

verildiği söylenebilir. Zımni kabul müessesesinin hukukumuzda ka-

nunla öngörüldüğü düzenlemelerden bazıları şunlardır:

84

- 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 30. maddesine göre, inşaat tamamen

bitmişse, ilgili belediyeye veya valiliğe yapılacak kullanım izni

82

Erkut, s. 33.

83

Akyılmaz, Sezginer, Kaya, s. 396; Günday, s. 131-132; Turgut Tan, İdare Hukuku,

Turhan Kitabevi, Ankara 2013, s. 255; Atay, s. 449; Gözler, s. 294.

84

Gözler, s. 294.