

Fransız İdare Hukukunda Yapılan Reform Bağlamında Zımni Kabul Müessesesi
186
kamlara başvurabilirler. Altmış gün içinde bir cevap verilm
ezse istek
reddedilmiş sayılır
”. Kanunun bir sonraki maddesi ise, “
ilgililer tarafın-
dan idari dava açılmadan önce idari işlemin kaldırılması, geri alınması, değiş-
tirilmesi veya yeni bir işlem yapılması üst makamdan, üst makam yoksa işlemi
yapmış olan makamdan, idari dava açma süresi içinde istenebilir. Altmış gün
içinde bir cevap verilmezse istek reddedilmiş sayılır.
” şeklinde bir düzenle-
me öngörmektedir.
Bu düzenlemelerden çıkan sonuç, kural olarak idari başvurular
karşısında idarenin altmış gün boyunca hareketsiz kalması neticesin-
de talebin zımnen reddedilmesidir. Örneğin, memurların başka yere
atanmalarına veya vatandaşların pasaport almalarına ilişkin talepleri,
idarenin altmış gün içinde cevap vermemesi durumunda reddedilmiş
sayılacaktır. Konu ile ilgili örnekleri çoğaltmak mümkün olmakla bir-
likte, idareye yapılan her başvuru bakımından zımni reddin uygula-
nacağı söylenemez.
Türk idare hukukunda esas kural olan zımni ret mekanizması,
zamanla öngörülen birtakım istisnalar ile az da olsa yumuşatılmaya
başlanmıştır. Diğer bir deyişle, Türk idare hukukunun güncel halinde
istisnai olarak bazı hallerde idarenin susması talebin kabulü anlamı-
na gelse de, ana kural idarenin sükûtunun istemin reddi sayılmasıdır.
Dolayısıyla, zımni kabul hukukumuzda istisnai niteliktedir ve zımni
kabul kararı oluşturacak haller mutlaka özel bir düzenleme ile belir-
lenmek zorundadır.
82
Başka bir ifadeyle, idarenin sükûtuna zımni ka-
bul sonucu bağlanabilmesi için mutlaka açık bir kanuni düzenlemeye
ihtiyaç vardır.
83
Türk idare hukukundaki zımni kabul öngörülen tüm halleri bura-
da saymak mümkün olmamasına rağmen, zımni kabule genel olarak
imar hukuku alanında ve mahalli idarelere ilişkin düzenlemelerde yer
verildiği söylenebilir. Zımni kabul müessesesinin hukukumuzda ka-
nunla öngörüldüğü düzenlemelerden bazıları şunlardır:
84
- 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 30. maddesine göre, inşaat tamamen
bitmişse, ilgili belediyeye veya valiliğe yapılacak kullanım izni
82
Erkut, s. 33.
83
Akyılmaz, Sezginer, Kaya, s. 396; Günday, s. 131-132; Turgut Tan, İdare Hukuku,
Turhan Kitabevi, Ankara 2013, s. 255; Atay, s. 449; Gözler, s. 294.
84
Gözler, s. 294.