Previous Page  184 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 184 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Mustafa Emre ŞAHİN

183

bir bakış açısıyla yaklaşılırsa, başvuruların tamamını cevaplayabilmek

için idarenin hem maddi hem de beşeri kapasitesinin yeterli seviyede

olması bir zorunluluk olarak öne çıkmaktadır. Örneğin, talepleri ince-

leyecek idari birimlerin yeniden organize edilmesi, çalışma metot ve

yöntemlerinin tekrar düzenlenmesi ve daha verimli hale getirilmesi

gerekecektir.

70

Yeterli maddi ve beşeri kapasiteye sahip olmayan idare-

lerin kendilerine yapılan başvuruları süresinde cevaplayamama ihti-

mali karşısında, idarenin hukuka aykırı taleplere zımni kabul kurumu

vasıtasıyla geçerlilik kazandırma riski vardır. İdare, sadece hukuka ay-

kırı taleplere değil, örneğin aksak ve eksik projelere de bu yolla izin

verme riski ile karşı karşıyadır. İdare gecikmesi nedeniyle, normalde

onaylamayacağı taleplere izin vermiş olacaktır. Hukuka aykırı şekilde

tesis edilen zımni kabul kararları ile üçüncü kişilerin haklarını ihlal

eden veya kamuyu zarara uğratan sonuçların ortaya çıkması ihtimal

dâhilindedir.

İdare, istisna getirilen durumlara ilişkin taleplere izin verecekse,

bu durumların niteliği gereği açık izin vermelidir. Örneğin, hassas

bir bölgede yapı ruhsatı almak isteyen bir kişinin talebine onay ve-

rilecekse, bu onay zımni olarak değil açık olarak verilmelidir. Çünkü

idarenin talebi yeterince inceleme fırsatı bulamadan sürenin dolması

nedeniyle yapı ruhsatını zımnen verdiğini kabul edersek, eksik olan

projenin uygulanması aşamasında telafisi mümkün olmayan sonuçlar

doğabilir ve kamu bundan zarar görebilir. İşte, kısa bir zaman dilimi

içinde talebi cevaplaması gereken idare, kamu yararını koruma dü-

şüncesiyle talebi gereği gibi incelemeden açık ret cevabı verebilir ve bu

durum vatandaşların aleyhine olabilir.

Yeni düzenlemeye yöneltilen tüm bu eleştiriler göz önüne alındı-

ğında, doktrinde bazı yazarlara göre, sadeleştirme amacıyla yapılan

bu değişiklik, “

slogana

71

veya “

göz boyayan bir kurala

72

benzetilmek-

tedir. Basitleştirme ve yalınlaştırmanın esprisi ile pek uyuşmayan ve

eski sistemin basitliğinin aksine karmaşık bir yapıya sahip olan bu dü-

zenleme, uygulamada şu an için kanun koyucu tarafından amaçlanan

iyi niyetlerin ötesine geçememiş görünmektedir.

70

Pauliat, p. 737.

71

Bertrand Seiller, “Quand les exceptions infirment (heureusement) la règle : le sens

du silence de l’Administration”, RFDA, 2014, p. 44.

72

Pauliat, p. 737.