

Fransız İdare Hukukunda Yapılan Reform Bağlamında Zımni Kabul Müessesesi
190
kararlaştırılmıştır. Bu değişikliğin arka planında, sadece zımni ret mü-
essesesinin idareye açıkça karar vermekten kaçınma olanağı verme-
si gibi sakıncaları değil, aynı zamanda zımni kabul mekanizmasının
modern idare hukukunun gereklerine uygun olarak idareyi kısa bir
zaman dilimi içinde açık ve gerekçeli karar almaya sevk etmesi gibi
avantajları da bulunmaktadır. Ayrıca yeni düzenleme, idare karşısın-
da birey hak ve özgürlüklerinin korunması ve idarenin daha şeffaf ve
daha verimli bir işleyişe sahip olması bakımından da önem arz etmek-
tedir.
Kuşkusuz yeni düzenlemeye göre, idarenin sessiz kalması her is-
teme onay verilmesi sonucunu doğurmayacaktır. Zımni reddin uygu-
lanmaya devam edeceği bazı haller kanun koyucu tarafından belirtil-
miş, bazı durumlar ise idarenin takdirine bırakılmıştır. Zımni kabul
kuralına ilişkin istisnaların çokluğu nedeniyle, zımni kabul ve zım-
ni ret kurumu birlikte var olmaya devam edeceklerdir. Zımni kabul
kapsamına giren hallerin ve istisnaların kapsamı uygulama tarafın-
dan mahkeme kararlarıyla daha somut şekilde ortaya çıkacaktır. Do-
layısıyla yakın zamanda yürürlüğe giren söz konusu düzenlemenin
kapsamının daha iyi tespit edilebilmesi için bir süre daha beklemek
gerekmektedir.
Fransa’da zımni kabul reformunun idare ile vatandaşlar arasında-
ki ilişkilere etkisinin ne yönde olacağı hususunda tereddütler mevcut-
tur. Bu ilişkileri basitleştirme amacına yönelen değişiklik, kanuni ve
düzenleyici hükümlerle öngörülen istisnaların karmaşıklığı sebebiyle
amaçtan sapmış bir izlenim vermektedir. Yeni düzenleme ile idare-
birey münasebetlerinde bir yakınlaşma hedeflenirken, tam tersine
vatandaşlarda idareye karşı bir soğukluk oluşma ihtimali de vardır.
Özellikle bazı başvurular üzerine, kamu yararını ve kamu düzenini
aşırı korumacı bir tavırla hareket edebilecek olan idarenin vereceği ret
kararları, ilgililerin aleyhine bir durum oluşturabilir. Ayrıca, her ne
kadar geri alma mekanizması öngörülmüş olsa da, idarenin belli bir
süre hareketsiz kalmak suretiyle hukuka aykırı taleplere geçerlilik ka-
zandırma ihtimali, kamu yararı ve kamu düzeni için ciddi bir tehlike
teşkil etmektedir.
Sonuç olarak, zımni kabulün bünyesinde barındırdığı olumsuz-
luklardan ötürü, Fransız idare hukukunun geleneksel ilkelerinden