Previous Page  191 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 191 / 437 Next Page
Page Background

Fransız İdare Hukukunda Yapılan Reform Bağlamında Zımni Kabul Müessesesi

190

kararlaştırılmıştır. Bu değişikliğin arka planında, sadece zımni ret mü-

essesesinin idareye açıkça karar vermekten kaçınma olanağı verme-

si gibi sakıncaları değil, aynı zamanda zımni kabul mekanizmasının

modern idare hukukunun gereklerine uygun olarak idareyi kısa bir

zaman dilimi içinde açık ve gerekçeli karar almaya sevk etmesi gibi

avantajları da bulunmaktadır. Ayrıca yeni düzenleme, idare karşısın-

da birey hak ve özgürlüklerinin korunması ve idarenin daha şeffaf ve

daha verimli bir işleyişe sahip olması bakımından da önem arz etmek-

tedir.

Kuşkusuz yeni düzenlemeye göre, idarenin sessiz kalması her is-

teme onay verilmesi sonucunu doğurmayacaktır. Zımni reddin uygu-

lanmaya devam edeceği bazı haller kanun koyucu tarafından belirtil-

miş, bazı durumlar ise idarenin takdirine bırakılmıştır. Zımni kabul

kuralına ilişkin istisnaların çokluğu nedeniyle, zımni kabul ve zım-

ni ret kurumu birlikte var olmaya devam edeceklerdir. Zımni kabul

kapsamına giren hallerin ve istisnaların kapsamı uygulama tarafın-

dan mahkeme kararlarıyla daha somut şekilde ortaya çıkacaktır. Do-

layısıyla yakın zamanda yürürlüğe giren söz konusu düzenlemenin

kapsamının daha iyi tespit edilebilmesi için bir süre daha beklemek

gerekmektedir.

Fransa’da zımni kabul reformunun idare ile vatandaşlar arasında-

ki ilişkilere etkisinin ne yönde olacağı hususunda tereddütler mevcut-

tur. Bu ilişkileri basitleştirme amacına yönelen değişiklik, kanuni ve

düzenleyici hükümlerle öngörülen istisnaların karmaşıklığı sebebiyle

amaçtan sapmış bir izlenim vermektedir. Yeni düzenleme ile idare-

birey münasebetlerinde bir yakınlaşma hedeflenirken, tam tersine

vatandaşlarda idareye karşı bir soğukluk oluşma ihtimali de vardır.

Özellikle bazı başvurular üzerine, kamu yararını ve kamu düzenini

aşırı korumacı bir tavırla hareket edebilecek olan idarenin vereceği ret

kararları, ilgililerin aleyhine bir durum oluşturabilir. Ayrıca, her ne

kadar geri alma mekanizması öngörülmüş olsa da, idarenin belli bir

süre hareketsiz kalmak suretiyle hukuka aykırı taleplere geçerlilik ka-

zandırma ihtimali, kamu yararı ve kamu düzeni için ciddi bir tehlike

teşkil etmektedir.

Sonuç olarak, zımni kabulün bünyesinde barındırdığı olumsuz-

luklardan ötürü, Fransız idare hukukunun geleneksel ilkelerinden