Previous Page  183 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 183 / 437 Next Page
Page Background

Fransız İdare Hukukunda Yapılan Reform Bağlamında Zımni Kabul Müessesesi

182

Dahası, söz konusu istisnalar çok dağınık ve karmaşık bir görün-

tü vermektedir. Gerçekten de, eski sistemin basitliği karşısında, yeni

sistem ile öngörülen 42 tane kararname ve 1200 tane başvuru usulünü

içeren 113 sayfalık bir liste, zımni kabul müessesesinin idare edilen-

lerin durumunu kolaylaştırması ve iyileştirmesi gerekirken tam ter-

sine daha da karmaşıklaştırmaktadır. Artık idare edilenler yaptıkları

başvuruya zımni kabul kuralının uygulanıp uygulanmadığını tespit

edebilmek için şu soruları soracaklardır:

- Talebim 113 sayfa boyunca sayılan 1200 usulden birisine tabi mi-

dir?

- Talebim kanunda veya sayıları 42’yi bulan kararnamelerde öngö-

rülen istisnalar kapsamında mıdır?

- İki aylık süre talebime uygulanacak mıdır? Uygulanmaması ha-

linde talebim hangi süreye tabi olacaktır?

Başvuru sahibi tüm bu sorulara cevap bulup talebinin yeni dü-

zenleme kapsamına girdiğini tespit etse bile, zımni kabul rejimine tabi

durumları içeren liste belirleyici değildir. Çünkü 2014 tarihli bir sir-

külerde

68

belirtildiği gibi “

kamunun bilgilendirilmesi amacıyla hazırlanan

bu listenin hiçbir hukuki değeri yoktur. Söz konusu prosedürlere uygulanacak

mevzuata göre düzenli olarak değiştirilecektir

”. Zımni kabul kararı oluştu-

ran durumları içeren listenin kapsamının geniş olması, listeyi idare

edilenler açısından anlaşılmaz kılabilir. Ayrıca, önce genel bir kuralı

öngörüp daha sonra bir liste halinde o kural kapsamına giren halleri

tek tek saymak hukuk mantığı ve kanun yapma tekniği ile pek uyuş-

mamaktadır.

69

Burada idarenin amacının kural kapsamına giren 1200

prosedürü tek tek saymak suretiyle idare edilenlere yapacakları baş-

vuru bakımından yol göstermek olduğu kanaatindeyiz.

Diğer bir soru işareti de, idarenin bu reformu gereği gibi uygula-

maya geçirecek bir altyapıya sahip olup olmadığıdır. Diğer bir deyişle,

idare mevcut hizmet birimleriyle vatandaşlardan gelecek tüm taleple-

re süresinde cevap verme kabiliyetine sahip midir? Meseleye gerçekçi

68

Circulaire du 12 novembre 2014 relative à l’entrée en vigueur du principe “Silence

vaut acceptation” (12 Kasım 2014 tarihli Zımni Kabul İlkesinin Yürürlüğe Girişine

İlişkin Sirküler).

69

Braconnier, p. 1325.