Previous Page  182 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 182 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Mustafa Emre ŞAHİN

181

mesi, şartları varsa başvurunun ilan edilerek üçüncü kişilere duyu-

rulması bu yükümlülüklerden bazılarıdır. Şüphesiz, bu düzenlemeler

idarenin bireylerin haklarını koruyucu bir işleyişe sahip olması bakı-

mından önem arz etmektedir.

Zımni kabul reformu idarenin yapısına ve işleyişine katkı sağlaya-

cak niteliktedir. Gerçekten de idari karar alma süreçlerinin hızlanması

ve kararların açık ve gerekçeli olarak verilmesi gerekliliği sonucunda

idare daha modern ve şeffaf bir işleyişe sahip olacaktır. Ayrıca, yeni

düzenleme, onay vereceği talepler açısından idarenin iş yükünü azal-

tacak nitelikte bir düzenlemedir, zira hukuka uygun talepler bakımın-

dan eski sistemde daha çok zaman ve emek isteyen sarih ve gerekçeli

kabul kararı vermek yerine, yeni sistemde hareketsiz kalarak kabul

kararı vermiş olacaktır.

65

B. Reforma Yöneltilen Eleştiriler

Reformun olumlu tarafları olduğu gibi, eleştiriye açık yönleri de

bulunmaktadır. Doktrinde de belirtildiği üzere, yeni düzenleme içer-

diği kusurlar ve karmaşıklıklar nedeniyle reformun temel dayanağı

olan idare hukukunda basitleştirme, sadeleştirme amacı ile çelişir gö-

rünmektedir.

66

Zımni kabul kuralına kanunla getirilen istisnalar ve bu istisna-

ların öngörülme biçimi reformun en çok eleştirilen yönünü oluştur-

maktadır. Gerçekten de gerek kanun gerekse kararnamelerle öngörü-

len istisnalar, Fransız idare hukukunda “

devrim

67

olarak nitelendirilen

reformun uygulama alanını kayda değer biçimde daraltmıştır. İstisna

kapsamına giren haller kural kapsamına giren durumlardan çok daha

fazla olduğu için, reformun idare ve vatandaşlar arasındaki ilişkilere

olan etkisi çok sınırlı ölçüde olacaktır.

65

Ribes, p. 390.

66

S. Braconnier, P. Cassia, P. Gonod, J. Petit, B. Plessix, B. Seiller, “Le silence de l’Ad-

ministration vaudra acceptation. – Big bang ou trou noir juridique?”, La Semaine

Juridique Edition Générale, no. 51, 16 Décembre 2013, p. 1325.

67

Doktrinde, yeni düzenlemenin bir “devrim” değil, aslında idare hukukunda ida-

re ve birey arasındaki ilişkilerde uzun soluklu dönüşüm hareketinin bir parçası

olduğu yönündeki görüşler de mevcuttur. Bkz. Jean-Marie Pontier, p. 2360; Ser-

geDeygas, “Faciliter et simplifierlesrelationsentrel’Administration et le public”,

Procédures, n° 1, Janvier 2014, p. 29.