Previous Page  196 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 196 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

M. Kemal KORUCU

195

b) Dubai Port Properties Liman İşletmeleri tarafından Körfez

Yarımca’da yapılan ve bölgenin en büyük limanı olan Dubai Port li-

manı için, proje sahibi tarafından Danıştay’ın yürütmeyi durdurma

kararına yapılan itiraz 26.01.2015 tarihinde Danıştay’ın projeyi ikince

kez durdurma kararı vermesi ile sonuçlandı. Ancak aradan geçen 5

yıllık dava süreci esnasında süren çalışmalar sonucunda proje inşaatı

tamamlanmış durumda. Zamanın meleği desteğini esirgemiyor.

c) 12.12.2014 Perşembe günü Çevrimiçi ÇED Süreci Yönetim

Sistemi’ne girilen bir proje tanıtım dosyası, 22.12.2014 tarihinde Kocaeli

Çevre İl Müdürlüğü resmi sitesinden duyurulan bir kararla, faaliyete

geçme açısından uygun bulundu. Karar, söz konusu proje başvurusu için

“ÇED Gerekli Değildir” hükmü veriyordu. HUŞ MÜH. ORM. VE SERA

ÜR. SAN. TİC. LTD. ŞTİ. tarafından hazırlanan proje tanıtım dosyası-

na göre, kurulacak olan atık bertaraf tesisinde “ilk etapta Kocaeli ilinin

batısında yer alan Gebze, Çayırova, Darıca ve Dilovası ilçelerinde olu-

şan yaklaşık 600 ton/gün, daha sonrasında ise il genelinde oluşan 1.600

ton/gün belediye atığının bertaraf edilmesi” planlanıyordu. Bu amaçla

kullanılması öngörülen alan, 1/25.000 ölçekli nazım imar planına göre

orman alanı olarak görünüyordu. Orman ve Su İşleri Bakanlığı’ndan ön

izin oluru alınan bu alan 1.518.891 m

2

büyüklükteydi. Proje alanında;

yönetim merkezi (idari bina, kantar binası, lastik yıkama ünitesi vb.),

yeşil alan ve tesis içi ulaşım yolları, II. ve III. sınıf düzenli depolama

sahaları, ön işlem ve kompost üniteleri ve LFG tesisi, tıbbı atık sterilizas-

yon tesisi, biyogaz tesisi, tehlikeli atık ara depolama sahası, atık getirme

merkezi, inşaat ve yıkıntı atıkları geri kazanım tesislerinin yapılması

planlanmakta.

2

Şehir kamuoyundan tesis kararına tepkiler yağıyor.

açıdan, BRİSA fabrikasını Ek-1’de bulunduğu için kapsam içi değerlendirirsek,

ki bir lastik fabrikası olarak aynı zamanda da öyle, 2014 yönetmeliğiyle birlikte

“olağanüstü” durumlara ilave edilen ““ÇED Olumlu” veya “ÇED Gerekli Değil-

dir” kararı bulunan projelerde yapılacak kapasite artışı ve/veya genişletilmesi

planlanan projeler” ifadesinden ötürü proje sahibinin kapasite artışı için bir ÇED

hazırlaması gerekmiyor, ne yapılacağına Bakanlık ya da Taşra Teşkilatı karar ve-

recek. Yukarıda sözünü ettiğimiz toplantı vakası, BRİSA’nın bir önceki yönetme-

lik esnasında (2013 yönetmeliği) yaptığı başvurunun bir gerekliliğiydi. Şimdi ise

“biz 2014 yönetmeliğinde kapsam içiyiz, kapasite arttırıyoruz” ya da “Ek-1 de

bulunuyoruz ve bir eşik değerimiz yok” gibi farklı yollar tercih edilebilecek ve

Bakanlık görüşü ile ÇED sürecinden muaf tutulabileceklerdir.

2

Bakanlık tarafından yeterlik verilmiş ve tanıtım dosyasını hazırlamış olan söz ko-

nusu şirket, projenin, ÇED yönetmeliği açısından Ek-2 yani bir “Ön Araştırma

sonrasında ÇED raporu gerekip gerekmediğine karar verilecekler” kapsamına