Previous Page  202 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 202 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

M. Kemal KORUCU

201

yetler aracılığıyla karşılanan bu temel ihtiyaç, 2014 yönetmeliğinde (ve

küçük farklılıklar dışında tüm ÇED Yönetmeliklerinde) 5 yol üzerin-

de hareket etmektedir. İlk olarak projemiz doğrudan ÇED raporu ge-

rektiren (ÇED Gereklidir) projeler listesine (EK-1/ÇED Uygulanacak

Projeler Listesi) giriyor olabilir. Bu durumda süreç şu şekilde işler: Bir

başvuru dosyasını (ÇED Başvuru Dosyası), verili bir format dâhilinde

(EK-3/ÇED Genel Formatı), Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum ya da

kuruluşlardan birine hazırlatmak zorundayımdır. Bu dosya Bakanlık

tarafından incelenecek ve uygun bulunursa ÇED süreci başlayacaktır.

Sürecin başlamasının ardından Bakanlığın taşra teşkilatı nezaretinde

bir “Halkın Katılımı Toplantısı” organize edilecek ve süreç ÇED rapo-

ru aşamasına taşınacaktır. Bakanlık tarafından oluşturulan bir komis-

yon tarafından yapılan değerlendirmeler ve halktan gelen dönüşler

doğrultusunda faaliyet için Bakanlık tarafından bir özel rapor formatı

belirlenecek, proje sahibi ÇED raporunu bu özel formata göre hazır-

latıp Bakanlığa sunacak, ilgili komisyon toplanıp kararını verecek ve

Bakanlığa bildirecektir. Bakanlıktan “ÇED Olumlu” kararı çıkarsa fa-

aliyet için bir engel kalmadı demektir. Olumsuz karar çıkması duru-

munda ise düzeltmeleri yapıp tekrar başvurmak durumundayızdır.

İkinci hareket biçimi, doğrudan ÇED raporu gerektirmeyip bir ön

değerlendirmeden (Ön Araştırma) geçirilmesi gereken projeleri ilgilen-

dirir. Mevcut yönetmelikte bu hareket «EK-2/Seçme Eleme Kriterleri

Uygulanacak Projeler Listesi» ile somutlaşmaktadır. Yani projemizin

biçimi EK-1’de bulunmayıp EK-2’deki listeye dâhil ise öncelikle pro-

jemiz için ÇED gerekip gerekmediğine karar verilecektir. Buna göre,

EK-4’te verilen “Proje Tanıtım Dosyası Hazırlanmasında Esas Alınacak

Seçme Eleme Kriterlerini Gösteren Format” ile uyumlu olarak bir “Pro-

je Tanıtım Dosyası” hazırlayıp Bakanlığa sunarız. Bakanlıktan ya da

yetki devredebileceği valilikten “ÇED Gereklidir” kararı çıkarsa EK-1

listesine tabi projeler için işleyen yukarıdaki prosedürü takip ederiz;

“ÇED Gerekli Değildir” durumunda ise projemize başlayabiliriz.

Üçüncü olarak ise, projemiz yeni olmayıp mevcut bir projenin bir

kapasite artırımı ve/veya genişletilmesi planlaması olabilir. Bu du-

rumda yapılacak değerlendirmeler için 2014 ÇED Yönetmeliği’nin tu-

tumu bu yazının 2 numaralı dipnotunda İzmit BRİSA fabrikası örneği

üzerinden kısaca tartışılmıştı. Bu hususun tarihsel seyri ise ilerleyen

bölümlerde kapsamlı olarak tartışılacaktır.