Previous Page  210 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 210 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

M. Kemal KORUCU

209

nıtım Dosyası” kavramını getirmiş ve bu kapsamı seçme eleme kri-

terlerine tabi projeler olarak tanımlanmıştır. Süreç bundan sonra bu

şekilde devam etmiştir.

4.2.3. Kapasite Artırımı/Genişletme Projeleri:

1993 yönetmeliği-

ne göre

Bu Yönetmelik kapsamına giren faaliyetler ile mevcut tesisler,

kullanım amaçlarının değişmesi, kapasite artırımı, proses ve teknoloji

değişikliği durumunda Yönetmelik hükümlerine tabidir. Bu durumda

Kontrol Listesi ve Değerlendirme Tablosu doldurularak Taşra Teşki-

latına başvurulur”, Taşra Teşkilatı tarafından ÇED gerektirip gerek-

tirmediğine karar verilir. 1997 yönetmeliğinde ise bu durum “Yönet-

melik kapsamında bulunan mevcut faaliyetlerden kapasite artırımı,

genişletme veya proses değişikliği yapılan faaliyetler ile bu Yönetmelik

kapsamı dışında bulunan mevcut faaliyetlerden kapasite artırımı, ge-

nişletme, proses veya kullanım amacı değişikliği yapılarak Yönetme-

lik kapsamına giren faaliyetler» ÇED Ön araştırma aşamasına tabidir

şeklinde ifade edilmiştir. Bu durum 2002 ve 2003 yönetmeliklerinde de

korunmuştur. 2008 yönetmeliğinde ise; ister yönetmelik kapsamında

olsun ister olmasın faaliyetin kapasite artırım ya da genişleme miktarı

ile mevcut miktarın toplamı EK-1 içine giriyorsa ÇED raporu, EK-2 içi-

ne giriyorsa Proje TanıtımDosyası hazırlama zorunluluğu getirir. 2013

de aynı yolda ilerlerken 2014 yönetmeliği ile enteresan bir değişikliğe

gidilmiştir. Kapasite artırımı ve genişleme gibi konularda mevcut yö-

netmelik kapsamındaki sektör ve projeler için deyim yerindeyse tama-

men serbestlik getirmiştir. Bu husus, yazının ilerleyen bölümlerinde

söz edilecek olan «olağanüstü durumlar» bölümünde tartışılacaktır.

4.2.4. Hassas/Duyarlı Yöreler:

1993 yönetmeliği; EK-2 olarak sun-

duğu hassas yöreler ve ülkemiz mevzuatı ile taraf olduğumuz sözleş-

meler gereği korunması zorunlu olan bölgeler listesi için, ÇED hazır-

lanmasını zorunlu tutmuştur. Bu kavram 1997 yönetmeliğinde ise yer

almamış, 2002 yönetmeliğinde EK-5 olarak geri gelmiş ve o şekilde de-

vam etmiştir. Hassas/Duyarlı Yöreler listesi; “uluslararası antlaşmalar

gereği korunması gereken alanlar”, “ülke mevzuatı gereği korunması

gereken alanlar” ve “korunması gereken diğer alanlar” olarak 3 ana

başlık altında ilerler. “Hassas Yöreler” (2002 yönetmeliğinden itibaren

“Duyarlı Yöreler”) kavramı ile ilgili olarak söylenebilecek ilk şey; bu

kavramın yönetmelik açısından çok önemli müdahalelerde bulunula-