

TBB Dergisi 2016 (127)
M. Kemal KORUCU
209
nıtım Dosyası” kavramını getirmiş ve bu kapsamı seçme eleme kri-
terlerine tabi projeler olarak tanımlanmıştır. Süreç bundan sonra bu
şekilde devam etmiştir.
4.2.3. Kapasite Artırımı/Genişletme Projeleri:
1993 yönetmeliği-
ne göre
“
Bu Yönetmelik kapsamına giren faaliyetler ile mevcut tesisler,
kullanım amaçlarının değişmesi, kapasite artırımı, proses ve teknoloji
değişikliği durumunda Yönetmelik hükümlerine tabidir. Bu durumda
Kontrol Listesi ve Değerlendirme Tablosu doldurularak Taşra Teşki-
latına başvurulur”, Taşra Teşkilatı tarafından ÇED gerektirip gerek-
tirmediğine karar verilir. 1997 yönetmeliğinde ise bu durum “Yönet-
melik kapsamında bulunan mevcut faaliyetlerden kapasite artırımı,
genişletme veya proses değişikliği yapılan faaliyetler ile bu Yönetmelik
kapsamı dışında bulunan mevcut faaliyetlerden kapasite artırımı, ge-
nişletme, proses veya kullanım amacı değişikliği yapılarak Yönetme-
lik kapsamına giren faaliyetler» ÇED Ön araştırma aşamasına tabidir
şeklinde ifade edilmiştir. Bu durum 2002 ve 2003 yönetmeliklerinde de
korunmuştur. 2008 yönetmeliğinde ise; ister yönetmelik kapsamında
olsun ister olmasın faaliyetin kapasite artırım ya da genişleme miktarı
ile mevcut miktarın toplamı EK-1 içine giriyorsa ÇED raporu, EK-2 içi-
ne giriyorsa Proje TanıtımDosyası hazırlama zorunluluğu getirir. 2013
de aynı yolda ilerlerken 2014 yönetmeliği ile enteresan bir değişikliğe
gidilmiştir. Kapasite artırımı ve genişleme gibi konularda mevcut yö-
netmelik kapsamındaki sektör ve projeler için deyim yerindeyse tama-
men serbestlik getirmiştir. Bu husus, yazının ilerleyen bölümlerinde
söz edilecek olan «olağanüstü durumlar» bölümünde tartışılacaktır.
4.2.4. Hassas/Duyarlı Yöreler:
1993 yönetmeliği; EK-2 olarak sun-
duğu hassas yöreler ve ülkemiz mevzuatı ile taraf olduğumuz sözleş-
meler gereği korunması zorunlu olan bölgeler listesi için, ÇED hazır-
lanmasını zorunlu tutmuştur. Bu kavram 1997 yönetmeliğinde ise yer
almamış, 2002 yönetmeliğinde EK-5 olarak geri gelmiş ve o şekilde de-
vam etmiştir. Hassas/Duyarlı Yöreler listesi; “uluslararası antlaşmalar
gereği korunması gereken alanlar”, “ülke mevzuatı gereği korunması
gereken alanlar” ve “korunması gereken diğer alanlar” olarak 3 ana
başlık altında ilerler. “Hassas Yöreler” (2002 yönetmeliğinden itibaren
“Duyarlı Yöreler”) kavramı ile ilgili olarak söylenebilecek ilk şey; bu
kavramın yönetmelik açısından çok önemli müdahalelerde bulunula-