

TBB Dergisi 2016 (127)
Furkan KARARMAZ
33
kullanarak müdahale etmenin meşru olmadığını belirtmiştir.
41
Mah-
kemenin bu tür durumlarda idari organlardan belirli bir hoşgörü gös-
termelerini ve toplantının veya gösterinin “kamusal tartışmaya katkısı
ve önemi, verilen süre içerisinde mesajın verilip verilmediği, toplan-
tının devamının başka kişilerin hak ve özgürlüklerine etkisi husus-
larını” göz önünde tutarak eylemde bulunmalarını beklediğini söy-
lemek mümkündür.
42
Bu noktada bir hususa açıklık getirmekte fayda
görüyorum. Mahkeme, hiçbir kararında bildirim şartına uymamanın
yasaya aykırı olup olmadığını tartışmamıştır. Bildirim şartı yerine ge-
tirilmemişse gerçekleştirilen toplanma elbette mahkeme nazarında da
yasaya aykırı bir toplanmadır. Mahkeme yasaya aykırı toplanmanın
zor kullanılarak dağıtılması için yasaya aykırılık şeklindeki hukuki
sebebin yanında gösterinin barışçıl niteliğini ortadan kaldıran belirli
fiili sebeplerin de ortaya çıkmış olması gerektiğini belirtmektedir.
Yurt çapında yüz binlerce kişinin dâhil olduğu, sekiz kişinin ha-
yatını kaybettiği, on bine yakın kişinin yaralandığı ve 126 kişinin tu-
tuklanmasıyla sonuçlanan Gezi Parkı protestolarının fitilini ateşleyen
olayın
“parkı diğer vatandaşların kullanımına açmak”
43
amacıyla 31 Mayıs
2013 gecesi saat 04:20’de az sayıda çevreciden oluşan protestocuların
çadırlarının zabıtalarca ateşe verilmesi ve aynı günün sabahında şid-
dete başvurmayan ve başvurma eğilimi de göstermeyen az sayıda
kişiye gaz spreyleri ile müdahale edilmesi olduğunu hatırlayalım. Bu
olay
ı hatırlamak
, AİHM’in talep ettiği değerlendirmeyi doğru yapmayı
sağlayacak idari basiretin, bir devlet adamı ve kamu görevlisi olmak
bakımından ne kadar önemli olduğunu idrak etmede yardımcı ola-
caktır.
e. Toplantı ve Gösterilere Katılanların Cezalandırılması
TVGYK’nın yirmi sekizinci ve Türk Ceza Kanununun iki yüz
altmış beşinci maddeleri, kanuna aykırı toplantı ve gösterilere katı-
lan kişiler bakımından söz konusu olabilecek cezaları düzenlemiştir.
TVGYK’nın yirmi sekizinci maddesine göre kanuna aykırı toplantı
veya gösterileri düzenleyenler, yönetenler ve bunlara katılanlar “fiil
41
ibid, s. 608; Protopapa/Türkiye, 16084/90, 24 Şubat 2009.
42
Kerem Altıparmak, 2013.
43
T. C. Kamu Denetçiliği Kurumu, 2013/90, par. 32.