Previous Page  34 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 34 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Furkan KARARMAZ

33

kullanarak müdahale etmenin meşru olmadığını belirtmiştir.

41

Mah-

kemenin bu tür durumlarda idari organlardan belirli bir hoşgörü gös-

termelerini ve toplantının veya gösterinin “kamusal tartışmaya katkısı

ve önemi, verilen süre içerisinde mesajın verilip verilmediği, toplan-

tının devamının başka kişilerin hak ve özgürlüklerine etkisi husus-

larını” göz önünde tutarak eylemde bulunmalarını beklediğini söy-

lemek mümkündür.

42

Bu noktada bir hususa açıklık getirmekte fayda

görüyorum. Mahkeme, hiçbir kararında bildirim şartına uymamanın

yasaya aykırı olup olmadığını tartışmamıştır. Bildirim şartı yerine ge-

tirilmemişse gerçekleştirilen toplanma elbette mahkeme nazarında da

yasaya aykırı bir toplanmadır. Mahkeme yasaya aykırı toplanmanın

zor kullanılarak dağıtılması için yasaya aykırılık şeklindeki hukuki

sebebin yanında gösterinin barışçıl niteliğini ortadan kaldıran belirli

fiili sebeplerin de ortaya çıkmış olması gerektiğini belirtmektedir.

Yurt çapında yüz binlerce kişinin dâhil olduğu, sekiz kişinin ha-

yatını kaybettiği, on bine yakın kişinin yaralandığı ve 126 kişinin tu-

tuklanmasıyla sonuçlanan Gezi Parkı protestolarının fitilini ateşleyen

olayın

“parkı diğer vatandaşların kullanımına açmak”

43

amacıyla 31 Mayıs

2013 gecesi saat 04:20’de az sayıda çevreciden oluşan protestocuların

çadırlarının zabıtalarca ateşe verilmesi ve aynı günün sabahında şid-

dete başvurmayan ve başvurma eğilimi de göstermeyen az sayıda

kişiye gaz spreyleri ile müdahale edilmesi olduğunu hatırlayalım. Bu

olay

ı hatırlamak

, AİHM’in talep ettiği değerlendirmeyi doğru yapmayı

sağlayacak idari basiretin, bir devlet adamı ve kamu görevlisi olmak

bakımından ne kadar önemli olduğunu idrak etmede yardımcı ola-

caktır.

e. Toplantı ve Gösterilere Katılanların Cezalandırılması

TVGYK’nın yirmi sekizinci ve Türk Ceza Kanununun iki yüz

altmış beşinci maddeleri, kanuna aykırı toplantı ve gösterilere katı-

lan kişiler bakımından söz konusu olabilecek cezaları düzenlemiştir.

TVGYK’nın yirmi sekizinci maddesine göre kanuna aykırı toplantı

veya gösterileri düzenleyenler, yönetenler ve bunlara katılanlar “fiil

41

ibid, s. 608; Protopapa/Türkiye, 16084/90, 24 Şubat 2009.

42

Kerem Altıparmak, 2013.

43

T. C. Kamu Denetçiliği Kurumu, 2013/90, par. 32.