Previous Page  415 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 415 / 437 Next Page
Page Background

AİHM’İn Perinçek Kararı: “Soykırım İnkârı”/İfade Özgürlüğü İkileminin Aşılabilirliği

414

II.

Perinçek

Kararının Kurumsal ve İçtihadi Geleceği

Perinçek

kararının “geleceğinin” bir yandan, AİHM’in herhangi bir

ihlâl kararı olarak tabi olacağı statü, diğer yandan da önemli bir içtihat

olarak yansımalarının ne olabileceği açılarından değerlendirilmesinde

yarar bulunmaktadır.

1. Perinçek

Kararının “Kurumsal Statüsü”

Perinçek

kararının herhangi bir AİHM ihlâl kararı gibi bağlayıcı

olması niteliği dolayısıyla Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi (AKBK)

tarafından denetlenecek bir icra edilme sürecine tabidir. Öte yandan,

diğer Taraf Devletlerin uygulamasını da etkileyebilecek bir hukuksal

sorunla ilgili önemli Büyük Daire kararlarının haiz olduğu ve yine

AİHM içtihatlarına dayanan bir “

yorum/referans kaynağı oluştur-

ma

” (

res interpretata

) statüsü bulunmaktadır.

a) Perinçek

Kararının İsviçre Hükûmeti Tarafından İcra Edil-

mesinin Denetlenmesi

AİHM kararı tüm diğer ihlâl kararları gibi herşeyden önce

AİHS’nin 46. maddesinde öngörülen denetim mekanizmasına tabidir.

Buna göre:

“ 1. Yüksek Akit Taraflar, taraf oldukları dâvalarda Mahkeme’nin verdiği

kesinleşmiş kararlara uymayı taahhüt ederler.

2. Mahkeme’nin kesinleşen kararı, icrasını denetleyecek olan Ba-

kanlar Komitesi’ne gönderilir”.

Genel olarak, AİHM kararlarının icrasında karara uymak için ala-

cakları önlemler konusunda dâvalı Taraf Devletlerin belirli bir takdir

yetkileri bulunmaktadır

. Perinçek

kararında tazminata hükmedilmedi-

ği için ayrıca kararın açıklanmasından itibaren üç ay içinde tazmina-

tın ödenmesi yükümlülüğü bulunmamaktadır.

Ancak, kararı “icra etme” kavramı tazminatın ödenmesi ile sı-

nırlı olmayıp, gerektiğinde, ihlâlin tekrarlanmaması için alınma-

sı öngörülen önlemlerin de Avrupa Konseyi İnsan Hakları Genel

Direktörlüğü’nün (İHGD) aracılığıyla Avrupa Konseyi Bakanlar Komi-

tesi (AKBK) üyelerinin bilgisine sunulması gerekmektedir. Bu genel

şema, binlerce mahkeme kararının AKBK’da teker teker görüşüldüğü