Previous Page  64 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 64 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Süleyman Sırrı TERZİOĞLU

63

kusurlu bir davranışından doğan zarardan o kamu görevlisi Borçlar

Kanunu hükümlerine göre şahsen sorumludur.

60

Diğer bir ifade ile

kamu görevlisinin görevi dışında kişisel sebeplerle gerçekleştirdiği,

resmî sıfatıyla ilgisi olmayan faaliyetleri, kamu gücüne atfedilemez

ve bireysel başvuruya konu olamaz. Bu tür hukuka aykırı faaliyetler,

haksız fiil kapsamında ve Borçlar Kanunu kapsamında değerlendiril-

melidir.

61

Anayasa Mahkemesi’ne göre de

“… uzaktan veya yakından,

doğrudan doğruya veya dolaylı olarak kamu faaliyet ve hizmetleriyle ilişkisi

olmayan eylem ve işlemler, o personelin bireysel hareket ve tasarruflarından

ibaret olur ki, her vatandaş gibi bunların sonuçlarından da kendilerinin so-

rumlu tutulması doğaldır. Bundan dolayı bu tür eylemler kişisel kusur kate-

gorisinde yer almazlar. O hâlde kamu görevlisinin kişisel eylem ve kusuru da

hizmet ve görevle ikili ve ilişkili olarak ortaya çıkar. …”

62

b) İhlâle Yol Açan Eylemin Türkiye Cumhuriyeti Devleti Adına

Gerçekleştirilmesi

Bireysel başvuru yoluna gidebilmek için, ihlâle yol açan eylemin

failinin, organik anlamda devlet örgütlenmesi içindeki bir birim ol-

ması zorunlu değildir. Ancak eylemin mutlaka devlete atfedilebilmesi

gerekir. Bu ihtimal, genellikle devlet örgütlenmesi içinde yer almayan,

diğer bir ifade ile devlet organı ya da görevlisi olmayan birim ve kişi-

lerin, devletin verdiği yetkiye dayanarak kamu gücünü kullanmaları

sırasında ortaya çıkar. Bu durumda kamusal faaliyetlerin özel kişilere

devredilmesi söz konusudur. Kural olarak devlet örgütlenmesiyle hiç-

bir ilişkisi olmayan özel kişilerin eylemleri dolayısıyla bireysel başvu-

ru yoluna gidilmesi mümkün değildir. Bunların eylemlerinden dolayı

bireysel başvuru yoluna gidilmesi için, bu eylemlerin devlete atfedile-

bilmesi, devlet ile bir bağ kurulması gerekir. Özel kişilerin eylemleri-

nin devlete atfedilebilmesi, bunların devlet adına işlem ya da eylemde

bulunmaları yoluyla mümkündür.

63

60

Akyılmaz, s. 69. Bu tür kusurlar, saf kişisel kusur olarak da adlandırılmaktadır.

Gözler/Kaplan, s. 754

61

Uygulamada kamu görevlisinin görevi ile ilgili olarak mı, yoksa kişisel sebeplerle

mi hareket ettiğinin belirlenmesi güçlük arz edebilir. Yukarıda da ifade edildiği

gibi kamu görevlisinin resmî bir görevi yerine getiriyor görüntüsü vererek eylem-

de bulunması durumunda eyleminin devlete atfedilebilmesi mümkündür.

62

AYM. E.:

1974/42 ve K.: 1975/62, K.T.:

25.3.1975. R.G. 03.06.1975 tarih ve 15254

sayı

63

Hüseyin Pazarcı, Uluslararası Hukuk Dersleri 3. Kitap, 4. Bası, Turhan Kitabevi,