

Kadının Üreme Hakkı, Kürtaj, Çocuk Düşürme ve Düşürtme Suçları
90
Malikîlerin kabul ettiği, Şafiilerin ve Zahirilerin ise çoğunluğu-
nun kabul ettiği dördüncü görüşe ise, kürtaj her hâlükârda haramdır.
İmam Gazzâlî,
İbn
Teymiyye,
İbn
Receb el-Hanbelî,
İbnü’l-Cevzî
’ nin
de bu görüşü savunduğu bildirilmektedir. Bu görüşü savunanlar gö-
rüşlerine gerekçe olarak, döl suyunun (
nutfe
) anne rahmine yerleştik-
ten sonra şekillenmeye başlamasını ve ruhun üflenmesine hazır hale
gelmesini göstermektedirler.
52
Bu görüşler arasında yaygın kabul gören görüşün,
üçüncü görüş
olduğu, ifade edilmektedir.
53
Bu nedenle estetik ve güzellik kaygıları
ile aile planlaması yöntemi olarak kürtaj yoluna başvurmanın caiz ol-
madığı, tedavisi son derece zor ve riskli bozukluklar taşıyan cenînin
bile ancak ruh üflenmeden önce aldırılmasının caiz olduğu, ruh üflen-
dikten sonra caiz olmadığı bildirilmektedir.
54
Kadının üreme ve bedeni üzerindeki tasarruf hakkına ilişkin ola-
rak İslam hukukunun ve fıkıh âlimlerinin görüşleri bu olmakla birlik-
te, devletlerin ve iktidarların bu konudaki tutumunu ise öncelikle ta-
kip ettikleri nüfus politikaları belirlemiştir. Dolayısıyla kadınları daha
az ya da daha fazla çocuk doğurmaya davet eden nüfus politikaları
kadının üreme hakkı üzerinde bir baskı aracına dönüşmüştür. Bu poli-
tikaların katı bir şekilde uygulandığı ve kürtajın tamamıyla yasaklan-
dığı ya da üreme hakkının özünü esaslı bir şekilde etkileyecek şekilde
sınırlandığı durumlarda ise kürtaj ve nüfus politikaları doğrudan bir
baskı aracına ve hatta zulüm ve işkenceye dönüşmüştür. Bu makalede,
öncelikle kadınları daha az ya da daha fazla çocuk doğurmaya davet
eden nüfus politikalarına esas teşkil eden söylemler açıklanacak, ar-
dından Türkiye’de takip edilen nüfus politikalarının kadının üreme
hakkı üzerinde yarattığı doğrudan ve dolaylı baskılar açıklanacaktır.
ÜREME HAKKI VE NÜFUS POLİTİKALARI
I-Genel Olarak Nüfus Politikaları
Her iktidarın oluşmasında ve uluslaşma sürecinde “milli bir üre-
tim” hedeflenmekte ve bu milli üretimin kuşaktan kuşağa aktarılarak
52
Kahraman, s.462.
53
Kahraman, s.463. Aksi yönde, erkek üreme hücresi ile kadın üreme hücresinin bir-
leştiği andan itibaren gebeliğe müdahalenin caiz olmadığını savunan görüş için
bkz. Tüfekçi, 2013.
54
Kahraman, s.463, 464, 472-476, 481-482.