

Kadının Üreme Hakkı, Kürtaj, Çocuk Düşürme ve Düşürtme Suçları
88
olarak cinsel doyuma ulaşmasına engel olmadığını, bu nedenle erkek-
lerin eşlerinin iznini almadan bu yöntemlere başvurabileceklerini ileri
sürmektedir.
45
Dolayısıyla İslamiyet’in ilk yıllarında Kuran’da yer al-
mayan, tıbbi metinlerde ve fıkıh literatüründe yer bulan, başta geri
çekme ve diğer doğum kontrol yöntemlerinin günah veya haram sa-
yılmadığı ve fakat mekruh olduğunun kabul edildiği, görülmektedir.
Fıkıh âlimlerine göre, neticede, insanlar buna ne kadar engel olmaya
kalksa da hamileliğin gerçekleşip gerçekleşmeyeceği, Allah’ın irade-
sine bağlıdır. Dolayısıyla, belli hallerde başta geri çekme vb. doğum
kontrol yöntemlerine başvurulması genel olarak mümkündür.
II-İslam Hukukunda Gebeliğin Sonlandırılması, Kürtaj ve
Iskat-ı Cenin
İslam
hukukunda, geri çekme vb. doğum kontrol yöntemlerinin
kullanılması ile karşılaştırıldığında, kürtaj konusundaki görüş ayrılık-
ları daha fazladır. Daha önce belirtildiği üzere, klasik İslam hukuku
eserlerinde kürtaj, dönemin uygulamasına uygun olarak annenin giri-
şimiyle tıbbî bir yardım almadan yapılan bir müdahale olarak tasavvur
edilir. İslam dininin kürtaj veya gebeliğin sonlandırılması konularına
nasıl yaklaştığının anlaşılabilmesi için, öncelikle anne rahmindeki
biyolojik varlığın geçirdiği aşamaların Kuran ve hadis hükümlerine
göre nasıl değerlendirildiğini bilmek gerekir.
Bu konuda fıkıh âlimleri öncelikle Hac, (22/5) ve Mü’minûn,
(23/12-14) Suresine değinmekte ardından, görüşlerini esas itibariyle
İbn
Mes’ud’dan nakledilen bir hadise dayandırmaktadırlar.
46
Dolayı-
sıyla, Kur’an-ı Kerim ve Hz. Peygamber’in sünnetine göre, anne rah-
mindeki biyolojik varlığın geçirdiği aşamaların: d
öl suyu (
nutfe), p
ıhtı
(alaka) ve et parçası (mudğ
a) olmak üzere 3 aşamadan ibaret olduğu
kabul edilmektedir. Daha sonra ruhun üflenmesi ile çocuğun gerçek
hayatı başlamaktadır ki, bunun da yüz yirmi gün geçtikten sonra ger-
çekleştiği belirtilmektedir.
47
Bu bağlamda, ilk İslam hukukçuları, çocuk düşürmenin hükmünü
45
Musallam, s.28-38.
46
Tüfekçi, s.119; Kahraman, s.447.
47
Söz konusu hadisin güvenilirliği ve farklı yorumlarına dair tartışma ve görüşler
için bkz. Tüfekçi, s.118-119.