Previous Page  89 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 89 / 437 Next Page
Page Background

Kadının Üreme Hakkı, Kürtaj, Çocuk Düşürme ve Düşürtme Suçları

88

olarak cinsel doyuma ulaşmasına engel olmadığını, bu nedenle erkek-

lerin eşlerinin iznini almadan bu yöntemlere başvurabileceklerini ileri

sürmektedir.

45

Dolayısıyla İslamiyet’in ilk yıllarında Kuran’da yer al-

mayan, tıbbi metinlerde ve fıkıh literatüründe yer bulan, başta geri

çekme ve diğer doğum kontrol yöntemlerinin günah veya haram sa-

yılmadığı ve fakat mekruh olduğunun kabul edildiği, görülmektedir.

Fıkıh âlimlerine göre, neticede, insanlar buna ne kadar engel olmaya

kalksa da hamileliğin gerçekleşip gerçekleşmeyeceği, Allah’ın irade-

sine bağlıdır. Dolayısıyla, belli hallerde başta geri çekme vb. doğum

kontrol yöntemlerine başvurulması genel olarak mümkündür.

II-İslam Hukukunda Gebeliğin Sonlandırılması, Kürtaj ve

Iskat-ı Cenin

İslam

hukukunda, geri çekme vb. doğum kontrol yöntemlerinin

kullanılması ile karşılaştırıldığında, kürtaj konusundaki görüş ayrılık-

ları daha fazladır. Daha önce belirtildiği üzere, klasik İslam hukuku

eserlerinde kürtaj, dönemin uygulamasına uygun olarak annenin giri-

şimiyle tıbbî bir yardım almadan yapılan bir müdahale olarak tasavvur

edilir. İslam dininin kürtaj veya gebeliğin sonlandırılması konularına

nasıl yaklaştığının anlaşılabilmesi için, öncelikle anne rahmindeki

biyolojik varlığın geçirdiği aşamaların Kuran ve hadis hükümlerine

göre nasıl değerlendirildiğini bilmek gerekir.

Bu konuda fıkıh âlimleri öncelikle Hac, (22/5) ve Mü’minûn,

(23/12-14) Suresine değinmekte ardından, görüşlerini esas itibariyle

İbn

Mes’ud’dan nakledilen bir hadise dayandırmaktadırlar.

46

Dolayı-

sıyla, Kur’an-ı Kerim ve Hz. Peygamber’in sünnetine göre, anne rah-

mindeki biyolojik varlığın geçirdiği aşamaların: d

öl suyu (

nutfe), p

ıhtı

(alaka) ve et parçası (mudğ

a) olmak üzere 3 aşamadan ibaret olduğu

kabul edilmektedir. Daha sonra ruhun üflenmesi ile çocuğun gerçek

hayatı başlamaktadır ki, bunun da yüz yirmi gün geçtikten sonra ger-

çekleştiği belirtilmektedir.

47

Bu bağlamda, ilk İslam hukukçuları, çocuk düşürmenin hükmünü

45

Musallam, s.28-38.

46

Tüfekçi, s.119; Kahraman, s.447.

47

Söz konusu hadisin güvenilirliği ve farklı yorumlarına dair tartışma ve görüşler

için bkz. Tüfekçi, s.118-119.