

TBB Dergisi 2016 (127)
Recep DOĞAN
89
genel olarak ele almış ve anne rahmine düşmesinin üzerinden dört ay
geçen yani kendisine ruh üflenen çocuğun kürtaj edilmesinin haram
olduğu hükmünde görüş birliği etmişlerdir. Ancak, çocuğun anne kar-
nında kalmasının annenin ölümüne neden olacağı bu nedenle çocu-
ğun alınmasının zorunlu olduğu hallerde, anneyi kurtarmak amacıy-
la çocuğun düşürülmesine cevaz vermişlerdir. Ruhun üflenmesinden
önce çocuğun kürtaj yoluyla düşürülmesi konusunda ise farklı görüş-
ler ileri sürmüşlerdir.
48
Birinci görü
ş
e göre, ruh üflenmeden önce kürtaj mutlak olarak
câizdir. Bazı Hanefilerin, Malikilerden
İbn
Rüşd’ün ve Hanbelilerden
bazılarının görüşü bu şekildedir. Bunlara göre ruh üflenmeden önce
kürtaj haram değildir. Gerekçe olarak da ruhun üflenmeden önce ce-
ninin canlı insan haline gelmemiş olmasını göstermişlerdir. Ceninin
henüz organları oluşmadan, pıhtı veya et parçası halinde iken dola-
yısıyla düşürülmesi ve hamileliğin sona erdirilmesi câizdir. Fakihler
bu süreyi yukarda belirtilen Hadise dayanarak yüz yirmi gün olarak
takdir etmiş ve bu durumda ceninin, henüz canlı insan haline gelme-
mesini hükme gerekçe göstermişlerdir.
49
Malikîlerden el-Lahmî, Şafiilerden Ebû İshak el-Mervezî ve Han-
belilerin savunduğu ikinci görüşe göre, kürtaj sadece hamilelikten
itibaren ilk k
ı
rk gün içinde yapılması halinde câizdir, diğer hallerde
değildir.
50
Üçüncü görüş
e göre, kürtaj ancak, ruh üflenmeden önce yapılması
ve haklı bir sebebin ya da bir özrün bulunması halinde caiz olup diğer
hallerde caiz değildir. Hanefilerin çoğunluğu ve bazı Şafiiler bu görüşü
savunmaktadır. Ancak bu görüşü savunanlar arasında, hangi hallerin
haklı sebep ya da özür teşkil edeceği hususunda görüş birliği bulun-
mamaktadır. Hanefiler bu duruma, annenin halen emzirdiği başka bir
çocuğunun bulunmasını ve hamilelikten sonra annenin sütten kesil-
mesi ve ayrıca babanın sütanne tutacak malî gücünün bulunmamasını
örnek göstermişlerdir. Şafiiler ise özür ya da haklı sebep olarak sadece
kadının zinadan ötürü hâmile kalmış olmasını göstermişlerdir.
51
48
Kahraman, s.458-464, Tüfekçi, s.135-140; Ahmed, s.65-66.
49
Kahraman, s.460.
50
Kahraman, s.460.
51
Kahraman, s.461.