

Kadının Üreme Hakkı, Kürtaj, Çocuk Düşürme ve Düşürtme Suçları
86
çocuk düşürtme/düşürme suçunun ele alınış biçimine ilişkin tartış-
malar ve uygulamada karşılaşılan sorunlara değinilecektir.
İSLAM HUKUKUNDA HAMİLELİK, DOĞUM KONTROLÜ
VE GEBELİĞİN SONLANDIRILMASI
I-İslam Hukukunda Hamilelik ve Doğum Kontrolü
Hamile kalma, doğum kontrolü ve kürtaj konularında Ortaçağ İs-
lam’ında ortaya çıkan hukuki ve tıbbı görüşler B.F. Musallam’ın “
Sex
and Society in Islam
”
40
adlı eserinde kapsamlı olarak araştırılmıştır.
Bu bağlamda, hamile kalmaya ilişkin olarak İslam dünyasında mev-
cut olan görüşlerin Yunan teorilerinin mirasçısı olduğu görülmekte-
dir. Yunan teorilerinden ve başta Aristoteles’ten esinlenen bu görüşe
göre, hamileliğin oluşumunda üstünlük erkeğin sağladığı sperme ait
olup özellikle ruh kaynağını spermden almaktadır. Erkek tohumunun
(spermin) üremedeki üstünlüğü ise sperm hücresinin hareketli olma-
sından kaynaklanmakta, kadının rahminde bulunan hareketsiz yu-
murta hareketli sperm hücresi tarafından döllenmekte, aksi takdirde
hamileliğin gerçekleşmeyeceği kabul edilmektedir. Leila Ahmed tara-
fından da belirtildiği üzere, bu konuda bizim için şaşırtıcı bulunacak
olan husus, bu görüşün Müslüman dünyasında oluşmasına Ortaçağ
Müslüman fıkıh âlimlerinin değil, tıp âlimlerinin katkıda bulunmuş
olmasıdır. Leila Ahmed, bu görüşün oluşmasına katkıda bulunanların
konuyu Aristoteles’e ve İncil’e başvurarak açıklayan
İbni
Rüşd ve
İbni
Sina gibi tıp âlimleri olduğunu fıkıh âlimlerinin bu görüşü paylaşma-
dığını belirtir.
41
İslam dünyasında, hamileliğin gerçekleşmesine ilişkin temel dü-
şünce bu şekilde gelişmekte iken, gebeliğin önlenmesine ilişkin tar-
tışmalar ise farklı boyutlarda şekillenmektedir. Ortaçağ âlimlerine
ve dönemin fıkıh mezheplerine bakıldığında, karşı görüşler olmasına
rağmen, fıkıh mezheplerinin başta geri çekme (
azl-coitus interruptus
)
yöntemi kullanılarak gebeliği önlemeye belli şartlarda izin verdiği,
40
Basim F. Musallam, Sex and society in Islam: birth control before the nineteenth
century, Cambridge University Press, London, 1983.
41
Leila Ahmed,
“Arap Kültürü ve Kadınların Bedenlerinin Yazılışı”, Müslüman
Toplumlarda Kadın ve Cinsellik içinde (Derl. Pınar İlkkaracan, Çev. Ebru Sal-
man), 5. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2015, ss.55-74, s.62-66.