Previous Page  88 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 88 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Recep DOĞAN

87

kadının gebeliği önlemek için çeşitli yöntemler kullanmasının müm-

kün olduğu kabul edilmektedir. Burada tartışmalar, kocanın karısının

iznini almadan hamileliği önleyici bir yönteme başvurup başvurama-

yacağı hususu ile kendisi ile ilişkiye girilen kadının statüsünde yoğun-

laşmaktadır.

42

İmam Gazali

(1050-1111)

İhyau

Ulûmi’d-Din

adlı eserin-

de, özellikle geri çekme (

azl

) yönteminden hareketle, farklı mezheplere

göre doğum kontrolünü uygulanmasının mümkün olup olmadığına

dair şu görüşlere yer vermiştir. Geri çekme yöntemini uygulamak Şafi

mezhebinde tamamıyla serbest, Zahiri mezhebinde ise tamamıyla ya-

saktır. Maliki mezhebinde ise kadının rızasının bulunması halinde

geri çekme yöntemi serbest, kadının rızasının bulunmaması halinde

yasaktır. Hanbeli mezhebinde ise özgür olmayan köle kadınla ve ca-

riyeler ile ilişkilerde geri çekme serbest, ancak özgür kadınlarla olan

ilişkilerde ise kadının rızasına bağlıdır.

43

Burada aslında tartışma, hamileliğe ilişkin kutsal metinlerin yo-

rumundan çok, farklı mezheplere mensup fıkıh âlimlerinin evliliğin

amacı ve evlilikte eşlerin cinsel hakları, döl verme hakkı gibi konu-

larda farklı düşüncelere sahip olmalarından kaynaklanmaktadır. Bazı

fıkıh âlimleri, erkeklerin eşlerinin izni olmadan özellikle geri çekme

gibi yöntemlere başvurarak hamileliği önlemelerinin mümkün ol-

madığını savunmaktadır. Bu âlimlere göre, kadının da evlilikte tam

olarak cinsel doyuma ulaşma hakkı bulunmakta olup geri çekme vb.

diğer yöntemler, kadının tam olarak cinsel doyuma ulaşmasına engel

olduğundan İslam’a uygun değildir. Yine erkeğin sağlayacağı döl üze-

rinde kadının da hakkı bulunduğunu savunan bu âlimler, geri çekme-

nin, kadını üzerinde hakkı bulunan dölden mahrum bıraktığını, bu

durumun da İslam’a uygun olmadığını savunmaktadır. Nihayetinde

bu âlimler, her kadının çocuk sahibi olmayı arzulayacağını, erkeğin bu

tür yöntemler kullanmasının kadının çocuk sahibi olma isteğine esaslı

bir şekilde zarar verdiğini düşünmektedirler.

44

Diğer bazı âlimler ise,

kadının tam olarak cinsel doyuma ulaşma hakkının olduğunu, ama

döl üzerinde hakkının bulunmadığını, geri çekmenin de kadının tam

42

Donna Lee Bowen, “Muslim Juridical Opinions Concerning the Status of Women

as Demonstrated by the Case of ‘azl”. Journal of Near Eastern Studies, 1981, 40 (4),

ss.323-328.

43

Bowen, s.324.

44

Bowen, s.323.