

197
TBB Dergisi 2017 (128)
Abdullah ÖMERCİOĞLU
Vergi inceleme elemanı, kanunun emrini yerine getirerek, vergi
ziyaı kabahatinin vergi kaçakçılığı suçu oluşturan filler ile birlikte
işlendiğine kanaat getirirse üç kat ceza uygulamak mecburiyetinde-
dir. Kanaatimizce, suç nitelemesini savcılık dışında kolluk vasfı dahi
olmayan vergi inceleme elemanına bırakmak ve mükellefin cezasını
peşinen suçu işlemiş gibi belirlemek masumiyet karinesi başta olmak
üzere hukukun temel prensiplerine aykırılık oluşturur. Dahası, üç kat
kesilen vergi ziyaı cezasına karşı vergi mahkemesine başvurulması
halinde ayrıca kaçakçılık suçunun işlenip işlenmediğine hükmetme
yetkisi de vergi mahkemesinde değildir.
27
Vergi kaçakçılığı fiilinin sü-
buta erdiğini tayin etme yetkisi kanunla ancak Asliye Ceza Mahke-
mesine verilmiştir. Diğer türlü, vergi mahkemesinin üç katlık cezayı
onaylaması ancak ceza mahkemesinin vergi kaçakçılığı suçundan fa-
ilin beraatına karar vermesi
28
halinde çelişen kararlar mevcut olacak
ve hukukun birliği ilkesinden sapma oluşacaktır. Bu açıklamalar fiil-
lerin maddi unsurları bakımından geçerlidir. Manevi unsur açısından
bakıldığında ise; ceza mahkemesinde kastın varlığı aranırken vergi
mahkemesinde kast aranmamasının farklı sonuçlar doğuracağı ve
ve Gelir uzmanları tarafından yapılabilir (VUK m.128). Vergi incelemesi; Vergi
Müfettişleri, Vergi Müfettiş Yardımcıları, ilin en büyük mal memuru veya vergi
dairesi müdürleri tarafından yapılır. Ayrıca, Gelir İdaresi Başkanlığının merkez
ve taşra teşkilatında müdür kadrolarında görev yapanlar her hal ve takdirde ver-
gi inceleme yetkisini haizdir (VUK m.135). Bu denetimler sonucunda vergileme
ile ilgili olaylar ve hesap durumları, hazırlık işlemi mahiyetindeki vergi inceleme
raporu veya vergi yoklama tutanağına geçirilir.
27
Burada vergi mahkemesi, kanun hükmünü yerine getirebilmek adına, denetim
için zorunlu ölçüt olarak vergi kaçakçılığı suçunu oluşturan VUK m.359’daki fiil-
lerin varlığını denetlemekte ve bu ölçütlere uymayan işlemi iptal etmektedir. Bu
bakımdan vergi mahkemesi, kaçakçılık suçunun unsurlarının oluşup oluşmadı-
ğını da denetlemek durumunda kalmaktadır. Hem vergi yargılamasında hem de
ceza yargılamasında amaç maddi gereceğe ulaşmak olduğuna göre, her iki yargı-
lama sonucunda da kaçakçılık suçunun sübut edip etmediğine dair hüküm kurul-
ması zorunlu hale gelmektedir. Aradaki fark; ceza yargılamasının doğrudan vergi
kaçakçılığı suçunu konu edinmesi, vergi yargılamasının ise üç katlık vergi ziyaı
kabahati cezası dolayısıyla kaçakçılık fiillerini kanuni ölçüt olarak konu edinme-
sidir.
28
VUK m.367/son’a göre; “Ceza mahkemesi kararları, bu Kanunun dördüncü ki-
tabının ikinci kısmında yazılı vergi cezalarını uygulayacak makam ve mercilerin
işlem ve kararlarına etkili olmadığı gibi, bu makam ve mercilere verilecek karar-
lar da ceza hâkimini bağlamaz.” Dolayısıyla, ceza yargılamasında esastan beraat
hükmü verilerek vergi kaçakçılığı fiilini işlemediği sabit olan fail hakkında vergi
yargılamasında kaçakçılık fiiline binaen üç katlık vergi ziyaı cezası onanabilmek-
tedir.