Previous Page  196 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 196 / 545 Next Page
Page Background

195

TBB Dergisi 2017 (128)

Abdullah ÖMERCİOĞLU

B. Sorunun Usulsüzlük Kabahatleri Açısından Durumu

Usulsüzlük, kanunun 351.maddesinde, vergi kanunlarının şek-

le ve usule ilişkin hükümlerine uyulmaması olarak tanımlanmış ve

devam maddelerinde genel usulsüzlük ile özel usulsüzlük ayrımına

gidilmiştir. Bu yapısıyla genel usulsüzlük kabahati, vergi mükellefiye-

tine bağlı olarak bildirim, belge bulundurma, defter tutma ve tasdiki

gibi hususlara ilişkin aykırılıkları cezalandırmaktadır. Özel usulsüz-

lük kabahati ise, vergi yükümlülüğünün daha ağır noktalarda ihlal

edilmesi ve buna bağlı olarak vergi ziyaı yaratma açısından daha elve-

rişli bir ortam yaratılması halleridir.

21

Genel usulsüzlük kabahatinin yaptırımı kanuna ekli cetvele göre

belirlenen maktu veya nispi idari para cezası olarak öngörülmüştür.

Özel usulsüzlük kabahatinin yaptırımı ise kanunda fiil tanımlaması-

nın içerisinde maktu ve nispi idari para cezası olarak belirlenmiştir.

22

Usulsüzlük kabahatleri açısından; uygulanan yaptırımın, genel usul-

süzlükte mükellef grubuna, özel usulsüzlükte ise fiile bitişik olarak

belirlenmiş olması sebebiyle, dava konusu yapıldığı takdirde vergi

mahkemesinin idari işlem niteliğinde karar vermesi gibi bir durum-

la karşılaşılması güçtür. Ancak vergi idaresinin fiili yanlış nitelemesi

veya hatalı işlem tesis etmesi sonucu yargıya intikal eden bir olayda

vergi mahkemesinin usulsüzlük cezasını iptal etmesi isabetli; ayrıca

kendi nitelemesi üzerinden yeni bir cezaya hükmetmesi ise sorunu-

muzun özünü oluşturacaktır.

Uygulamada Vergi mahkemelerine usulsüzlük cezasının iptali

talebiyle başvurulmakta ve mahkeme de istemi haklı bulursa iptal

etmekle yetinmektedir.

23

Dolayısıyla kanımızca, vergi usulsüzlükleri

bakımından vergi mahkemesinin idarenin yerine geçerek işlem tesis

ettiği görülmemektedir.

21

Şenyüz/Yüce/Gerçek, s.231-233.

22

01.01.2016 tarihinden itibaren geçerli tutarlar için bkz. VUK Gen. Teb. No:460.

TÜİK enflasyon verilerine göre 2017 için geçerli olmak üzere belirlenen yeniden

değerleme oranı %3.83’tür. 01.01.2017 tarihinden itibaren geçerli tutarlar, 2016 yılı

için geçerli tutarların %3.83 zamlı hali olacaktır.

23

Dan. 9.D., E. 2012/6259, K. 2015/354, T. 11.2.2015; Dan. 9.D., E. 2013/11310, K.

2013/12989, T. 26.12.2013; Dan. 4.D., E. 2011/7308, K. 2014/4091, T. 3.6.2014; Dan.

4.D., E. 2011/9055, K. 2014/911, T. 17.2.2014; Dan. 3D., E. 2013/4907, K. 2014/867,

T. 3.3.2014.