Previous Page  289 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 289 / 545 Next Page
Page Background

288

Terörle Mücadele Kanunu’nda Düzenlenen Yeni Bir Tasarruf Yetkisi Kısıtlaması Şerhi

B- DİĞER KANUNLARDA DÜZENLENEN TASARRUF

YETKİSİ KISITLAMASINA İLİŞKİN ŞERHLER

2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu’nun 7/III. maddesine göre, ida-

re, kamulaştırma kararı verdikten sonra kamulaştırma kararının tapu

kütüğüne şerh edilmesini, kamulaştırmaya konu taşınmazın kayıtlı

bulunduğu tapu dairesine bildirir. Söz konusu maddede düzenlenen

şerhin, kamulaştırmadan doğan tescili isteme hakkının korunmasına

yönelik bir tasarruf yetkisi kısıtlamasına ilişkin şerh olduğu ileri sü-

rülmektedir.

47

5543 sayılı İskân Kanunu’nun 21. maddesine göre, göçmenlere, gö-

çebelere, yerleri kamulaştırılanlar ile milli güvenlik dolayısıyla iskân

hakkına sahip olanlara verilen taşınmazlar, temlik tarihinden itibaren

on yıl süreyle satılamaz, bağışlanamaz, rehnedilemez, tapu kütüğüne

satış vaadi şerhi konulamaz ve haczolunamaz. Bu taşınmazların tapu-

larına bu yolla kayıt düşülür. Kanun koyucu söz konusu düzenlemede

açıkça şerhten söz etmeyip söz konusu kısıtlamanın ilgili taşınmazın

tapu kütüğüne kayıt edileceğini öngörmüş ise de, öğretide bu kayıt

şerh olarak yorumlanmaktadır.

48

Türk Ticaret Kanunu’nun 128/II. maddesine göre, bir ticaret şirketi

sözleşmesinde veya esas sözleşmede bilirkişi tarafından belirlenen de-

ğerleriyle yer alan taşınmazlar tapu kütüğüne şerh verildiği takdirde

ayni sermaye olarak kabul olunur. Hükümden anlaşıldığı üzere, şirke-

te sermaye olarak taşınmaz konulması durumunda, taşınmaz üzerin-

de yapılacak tasarrufların şirket ortaklarına karşı etkili olmamasını

sağlamak üzere tapu kütüğüne şerh edilmesi imkânı getirilmiştir. Bu-

rada şirketin tüzel kişilik kazanmakla birlikte elde edeceği mülkiyet

hakkını korumak üzere, getirilen bir tasarruf yetkisi kısıtlaması şerhi

söz konusu olmaktadır.

49

ZGB, Bern, 1992, Art. 169, N. 38.

47

Oğuzman/Seliçi/Oktay-Özdemir, s. 223; Hatemi (Serozan/Arpacı), s. 431;

Sirmen, s. 241. Söz konusu düzenlemenin maddi anlamda bir şerh değil, beyan

öngördüğü yönündeki görüş için bkz. Doğan, s. 117.

48

Oğuzman/Seliçi/Oktay-Özdemir, s. 223; Sirmen, s. 241; Hatemi (Serozan/Arpacı),

s. 431. Bu kaydın, mülkiyet hakkının kamu hukukundan doğan bir kısıtlamasını

açıklayıcı nitelikte olması dolayısıyla beyan olarak yazılması gerektiğini kabul

eden görüş için bkz. Doğan, s. 125.

49

Sirmen, s. 241; Oğuzman/Seliçi/Oktay-Özdemir, s. 223.