Previous Page  386 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 386 / 545 Next Page
Page Background

385

TBB Dergisi 2017 (128)

Hasan DURSUN

Asgari ücretin yasal dayanağını Anayasa oluşturmaktadır. Daha

somut bir deyişle, Anayasanın 2. maddesi

89

ile 49. maddesinin 2. fıkra-

sında

90

asgari ücretin dolaylı dayanakları,

91

55. maddesinde ise dolaysız

dayanağı düzenlemiştir. Anayasanın 55. maddesinde; ücretin emeğin

karşılığı olduğu, Devletin, çalışanların yaptıkları işe uygun adaletli bir

ücret elde etmeleri ve diğer sosyal yardımlardan yararlanmaları için

gerekli tedbirleri alacağı, asgari ücretin tespitinde çalışanların geçim

şartları ile ülkenin ekonomik durumunun

92

da göz önünde bulundu-

rulacağı belirtilmiştir.

Asgari ücretin saptanması yöntemi ise İş Kanununda düzen-

lenmiştir. Gerçekten de 22.5.2003 tarih ve 4857 sayılı İş Kanununun

39. maddesinin 1. fıkrasında; iş sözleşmesi ile çalışan ve bu kanunun

89

Anayasanın 2. maddesinde Türkiye Cumhuriyetinin niteliklerinden birisinin

“sosyal devlet” ilkesi olduğu belirtilmiştir.

90

Anayasanın 49. maddesinin 2. fıkrasında; Devletin, çalışanların hayat seviyesini

yükseltmek, çalışma hayatını geliştirmek için çalışanları korumak ve çalışmayı

desteklemek için gerekli tedbirleri alacağı belirtilmiştir.

91

Anayasanın 2. maddesinde Türkiye Cumhuriyetinin niteliklerinden birisinin

“sosyal devlet” ilkesi olduğunun belirtilmesi ile 49. maddesinin 2. fıkrasında;

Devletin, çalışanların hayat seviyesini yükseltmek, çalışma hayatını geliştirmek

için çalışanları korumak ve çalışmayı desteklemek için gerekli tedbirleri alacağı-

nın belirtilmesinden asgari ücret bakımından birtakım sonuçlar çıkarmak olanak-

lıdır. İleride ayrıntılı bir şekilde anlatılacağı üzere sosyal devlet, herkesin asgari

olarak medeni bir yaşam sürmesi için ekonomik ve sosyal hayata müdahale eden

bir devlettir. Devletin ekonomik ve sosyal yaşama müdahale araçlarından birisini

asgari ücret oluşturacağına göre söz konusu ücretin çalışanların uygar bir yaşam

sürmesine yetmesi gerektiği açıktır. Yine saptanan asgari ücretten bir kısım çalı-

şanların yararlandırılıp bir kısmının yararlandırılmaması da sosyal devlet ilkesine

aykırı düşer. Zira sosyal devlet herkesin uygar bir yaşam sürmesine yetecek ölçü-

de ücret almasını gerektirir. Anayasanın 49. maddesinin 2. fıkrasında; Devletin,

çalışanların hayat seviyesini yükseltmek, çalışma hayatını geliştirmek için çalı-

şanları korumak ve çalışmayı desteklemek için gerekli tedbirleri alacağının belir-

tilmesinden ise Devletin sürgit bir şekilde asgari ücretin artırılması yönünde bir

tutum takınması gerektiği sonucu çıkartılabilir. Zira ancak yeterli ölçüde yüksek

ücret ile çalışanların hayat seviyesini yükseltmesi, çalışma hayatını geliştirmek

için çalışanları koruması ve çalışmayı desteklemesi olanaklı olur.

92

Asgari ücretin saptanmasında çalışanların geçim şartları ile ülkenin ekonomik du-

rumunun birlikte dikkate alınması şeklinde eşanlı iki ölçütün belirlenmesi, söz ko-

nusu iki ölçüt “birbirini dışlayacağı” (mutually exclusive) için az sonra görüleceği

açık bir çelişki oluşturur. Ayrıca bu durum asgari ücretin doğasına da aykırılık

oluşturur. Zira asgari ücret özü gereği çalışanların uygar bir yaşam sürmelerine

yetecek ölçüde olması gerektiğinden onun sefalet ücreti olmaması gerekir. Asgari

ücretin saptanmasında, ülkenin ekonomik durumunun dikkate alınması demek,

söz konusu ücretin işçi ve ailesinin medeni bir şekilde geçinmesini sağlayıcı nite-

likte olmasını sağlayıcı bir düzeneğin oluşturulamaması anlamını taşır.