Previous Page  397 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 397 / 545 Next Page
Page Background

396

(Marksist Kuram Açısından) Kapitalist Düzende Ücret ve Kuramın Görüşlerinin ...

olduğundan

109

milyonlarca insan sefalet ücretlerine razı olmak

durumunda kalmaktadır.

110

Kanımızca bu tutum kabul edilemez.

Zira günümüz devleti, XIX. yüzyıl Batı Avrupa ülkelerinde oldu-

ğu gibi kişilerin salt güvenliğini sağlayan jandarma devlet değil-

dir, bu devlet Anayasanın 2. maddesinde belirtildiği üzere sosyal

bir devlettir. Sosyal devlet, herkesin insan haysiyeti ve onuruna

uygun bir şekilde yaşayabilmesi için ekonomik, sosyal ve kültü-

rel yaşama planlı bir şekilde müdahale eden bir devlettir.

111

İnsan

haysiyeti ve onuruna uygun bir şekilde

112

asgari ücretin belirlen-

mesi sosyal devlet ilkesinin bir gereğini oluşturmaktadır.

- Asgari ücret sürgit bir şekilde yüksek olarak saptanmalıdır. Ger-

çekten de asgari ücret, toplumun ekonomik, sosyal ve kültürel ya-

şantısında derin etkiler doğurmaktadır. Bu bağlamda verimlilik

artışı ile birlikte asgari ücretin yüksek olarak saptanmasının, eko-

nomik gelişmeye, gelirin adil paylaşımına, hatta istihdam düzeyi-

ne olumlu etkiler sağladığı unutulmamalıdır.

113

- Asgari ücretin vergi dışı bırakılması gerekli olduğu gibi normal

ücret ve maaşların da asgari ücrete kadar olan kısmının da vergi

dışı bırakılması gerekmektedir. Yıllardır asgari ücretin vergi dışı

bırakılması yönünde çabalara rağmen Maliye Bakanlığı devletin

vergi gelirlerinde azalmaya yol açacağı kaygısıyla böyle bir talebi

desteklememektedir. Hâlbuki Anayasanın 2. maddesinde, Türkiye

109

2013 yılı sonu itibarıyla Aslan tarafından yapılan çalışmada ülkede toplam tam

zamanlı olarak ücretli çalışanların %34’ü (5,1 milyon kişi) asgari ücret ve altında

ücret alarak çalışmaktadır. 4 kişilik bir aile temelinde hesap yapılırsa asgari ücre-

tin Türkiye’de yaklaşık 20 milyon kişiyi ilgilendirdiği söylenebilir.

110

Krş. Talas, s. 65.

111

Sosyal devlet hakkında ayrıntılı bilgi için bkz. Özbudun, E. Türk Anayasa Huku-

ku, İkinci Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara 1988, s. 103-114.

112

Türkiye’de asgari ücretin bu kadar düşük hesaplanmasında rol oynayan en büyük

etmen “ekonominin gerekleri” şeklinde ileri sürülen bir gerekçedir. Kanımızca bu

gerekçe tam anlamıyla bir “yanılsama” (illüzyon) oluşturmaktadır. Gerçekten de

Talas’ın belirttiği üzere, yoksulluktan doğan verim yetersizliğini gidermenin ilk

yolu, yeterli bir ücretin işçiye sağlanmasıdır. Emeğin gerçek değerinden az ücret

alan işçinin verimi, ister istemez ücretiyle orantılı bir duruma düşmesi kaçınılmaz

bir sonuç oluşturmakta, diğer yandan bir sanayiin sömürüye varan bir düzeyde

ücret ödemesi, öteki sanayilerde ödenen ücretleri de etkileyerek rekabet oluştur-

makta ve ücreti en düşük düzeye doğru çekmektedir. Bkz. Talas, s. 61. Bu görüş-

ten anlaşılacağı üzere asgari ücretin yüksek bir şekilde saptanması ekonomideki

verimi kaçınılmaz bir biçimde olumlu yönde etkiler.

113

Konu hakkında ayrıntılı bilgi için bkz. Talas, s. 70-75.