

401
TBB Dergisi 2017 (128)
Hasan DURSUN
söz konusu olmuştur.
127
Asgari ücretin işçiye olan maliyetinin dü-
şürülmesi için ondan vergi alınmaması ve işçinin payına düşen
SGK primi, İşsizlik Sigortası Fonu ve Damga Vergisi ödemesinin
devlet tarafından üstlenilmesi gerekmektedir.
- Son olarak
128
asgari ücretin hesaplanmasında geçmişte yapılan 16
yaş esas alınarak asgari ücretin farklılaştırması usulüne dönülme-
mesi gerekir. 19 Nisan 2014 tarih ve 28977 sayılı Resmi Gazete ile
Asgari Ücret Yönetmeliğinde değişiklik yapılıncaya kadar 16 yaş
esas alınarak asgari ücretin farklılaştırılması yoluna gidilmektey-
di. Aslında 16 yaş esas alınarak asgari ücretin farklılaştırılması yo-
luna gidilmesi hukuka aykırıydı. Zira asgari ücretin dayanağını
oluşturan İş Kanununun 39. maddesinde böyle bir ayrıma cevaz
verilmediği için yönetmelikle yapılan bu düzenleme kanuna ay-
kırıydı. Öte yandan, 16 yaşın altındaki işçiler için farklı bir asgari
ücret belirlenmesi de bütünüyle hukuka aykırılık taşımaktaydı.
Zira bu durum yasak olan çocuk istihdamının teşvik edilmesi
anlamını gelmekteydi. Daha açık bir deyişle, evrensel ve ulusal
düzenlemeler
129
çerçevesinde 15 yaşını bitirmemiş bir çocuğun is-
tihdam edilmesi hukuka aykırıdır. Bu bağlamda, çalışma yaşı, en
az 16 yaşından başlatılarak tekdüze bir asgari ücretin saptanması
yerinde olacaktır.
SONUÇ
Buraya kadar yapılan açıklamalardan anlaşılacağı üzere Marksist
kuram, kapitalist veya liberal kuramdan daha canlı ve ikna edici bir
şekilde kapitalist düzende ücrete nasıl yaklaşıldığını ortaya koymak-
tadır.
130
Bu bağlamda Marksistlerin kapitalist bir düzende ücretin düş-
127
Bu ücretin ve maliyetin nasıl hesaplandığı konusunda ayrıntılı bilgi için bkz.
(www.csgb.gov.tr, Erişim Tarihi, 15.8.2016).
128
Ancak önem açısından son değil!
129
Örneğin 4857 sayılı İş Kanununun 71. maddesine göre 15 yaşını doldurmamış ço-
cukların çalıştırılmasının yasak olduğu ifade edilmiştir.
130
Marksist kuramın bir başka faydasını da hukukun ne olduğunu daha iyi anlaya-
bilmemiz oluşturmaktadır. Gerçekten kuram, hukukun mucizevî bir şekilde hu-
kuk kitaplarında yer almadığı gibi toplumun değer yargılarını da yansıtmadığı
anlayışını benimsemiş, suç ve suçlu hakkındaki kabullerimizi ve suç konusundaki
ilgiyi toplumda ekonomik, ideolojik ve statü çıkarları için hukuki destek arayan
grupların faaliyetinin oluşturacağı esasını benimsemiştir. Marksist kuram, hukuki
destek için kimi zaman sadece bir kaç grubun kimi zaman ise birçok grubun yarış-