Previous Page  102 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 102 / 405 Next Page
Page Background

101

TBB Dergisi 2017 (129)

Özen KAYA GÖÇMEN / Ender DEDEAĞAÇ

İdari yaptırımların temel hukuki dayanağı olan Kabahatler

Kanunu’nun amacının ne olduğu incelendiğinde ise hem cezaların ve

ceza hukukunun amacı ile hem de idari yaptırımların amacı ile para-

lellik arz ettiği anlaşılmaktadır. Kabahatler Kanunu’nun 1. maddesin-

de kabahat türünden olan haksızlıkların yaptırım altına alınmasıyla

genel olarak toplum düzeninin, genel ahlakın, genel sağlığın çevrenin

ve ekonomik düzenin korunmasının amaçlandığının belirtilmiş oldu-

ğu görülmektedir.

Kabahatler Kanunu’nun amacı da gözetildiğinde ceza hukuku

yanında ayrı bir idari ceza hukukundan söz edilip edilemeyeceği ya

da idari yaptırımlar konusundaki bu farklılıklar ile ilgili öğretide dile

getirilen görüşler bir yana bırakılırsa;

45

Kabahatler Kanunu’nun dü-

zenleniş şekli itibariyle ceza hukuku ile idare hukukunun bir kesişimi

olduğu ve idari cezaların ele alındığı görülmektedir.

O halde anonim şirketlerde idari cezalar konusunda sorumluluk

tespit edilirken de Kabahatler Kanunu’nun genel düzenlemeleri dikka-

te alınmalıdır. Kabahatler Kanunu’nun 3. maddesinde “Genel Kanun

Niteliği” başlığı ile bu kanunun genelliği düzenlenmiştir. Kabahatler

Kanunu’nun tarihsel gelişim süreci incelendiğinde bu kanundan önce

de bir genel kanun oluşturma iradesi olduğu anlaşılmaktadır. Bilindi-

ği üzere Kabahatler Kanunu ile kanun koyucu idari yaptırımları tek

bir hukuki rejime tabi kılmıştır. Nitekim bu kanundan önce de 2003

yılında 4854 sayılı kanun

46

ile yaklaşık 55 kanunda yer alan adli ceza,

idari cezaya dönüşmüş ve idari yargı kolunda itiraz yolu öngörülmüş

idi. Ancak Kabahatler Kanunu ile kanun koyucu bu konudaki yakla-

şımını değiştirmiş ve bu kez idari cezaların büyük çoğunluğunu adli

yargı rejimine tabi kılmıştır.

45

Öğretide idarenin yetkileri kapsamında idari cezalardan bahsedilmiş olduğu

ifade edildiği gibi, idari yaptırımların idare hukukunun bir parçasını oluşturduğu

ve dolayısıyla idari ceza hukuku diye bir hukuk dalının mevcut olmadığı görüşü

de mevcuttur. karş. Bkz. Metin Günday; İdare Hukuku, 9. Baskı, İmaj Yayıncılık,

Ankara 2004, s.214 Feyyaz Gölcüklü, “İdari Ceza Hukuku ve Anlamı, İdarenin

Cezai Müeyyide Tatbiki”,

Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi,

Cilt: 18, Sayı:3 Haziran 1963, s. 118. Kayıhan İçel / Süheyl Donay

,

Karşılaştırmalı

ve Uygulamalı Ceza Hukuku, Genel Kısım I, İstanbul 1995, s. 31; İl Han Özay;

Günışığında Yönetim, Alfa Yayınları, İstanbul 2002, s. 11-12.

46

4854 sayılı Bazı Kanunlardaki Cezaların İdari Para Cezasına Dönüştürülmesine

Dair Kanun, Kabul Tarihi: 24.4.2003, R.G: 6.5.3003, Sayı:25100.