Previous Page  103 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 103 / 405 Next Page
Page Background

102

Anonim Şirketlerde Yönetim Kurulu Üyelerinin Vergisel Sorumluluğu

Kabahatler Kanunu’nun genel hükümlerinin daha çok ceza huku-

kuna ilişkin ilkeleri düzenlediği görülmektedir.

47

Bu nedenle de ge-

nel olarak yukarıda “Ceza kanunları açısından konunun ele alınması”

başlığı altında değinilen temel prensipler hatırda tutulmalıdır.

Bir diğer yandan; idari yaptırımlar ile ilgili olarak tüzel kişilerin

sorumluluğunda; Kabahatler Kanunu’nda açıkça düzenlenen ve özel-

lik arz eden özellikle de iki maddeye dikkat çekilmelidir. Kabahatler

Kanunu’nda yer alan “Organ veya temsilcinin davranışından dolayı

sorumluluk”

48

başlıklı 8. madde ile “Tüzel kişilerin sorumluluğu”

49

47

Örneğinkanunilikilkesi,zamanbakımındanuygulama,yerbakımındanuygulama,

kabahatten dolayı sorumluluğun esasları ve bu başlık altında düzenlenen özellikle

hata, sorumluluk, hukuka uygunluk nedenleri ile kusurluluğu ortadan kaldıran

nedenler, teşebbüs, iştirak ve içtima gibi hükümler ceza hukuku ilkelerine benzer

mahiyette genel hükümlerdir.

48

Bkz. Kabahatler Kanunu madde 8: “Organ veya temsilcinin davranışından dolayı

sorumluluk

Madde 8- “(1) Organ veya temsilcilik görevi yapan ya da organ veya temsilci ol-

mamakla birlikte, tüzel kişinin faaliyeti çerçevesinde görev üstlenen kişinin bu

görevi kapsamında işlemiş bulunduğu kabahatten dolayı tüzel kişi hakkında da

idarî yaptırım uygulanabilir. (2) Temsilci sıfatıyla hareket eden kişinin bu sıfatla

bağlantılı olarak işlemiş bulunduğu kabahatten dolayı temsil edilen gerçek kişi

hakkında da idarî yaptırım uygulanabilir. Gerçek kişiye ait bir işte çalışan kişi-

nin bu faaliyeti çerçevesinde işlemiş bulunduğu kabahatten dolayı, iş sahibi kişi

hakkında da idarî yaptırım uygulanabilir. (3) Kanunun, organ veya temsilcide ya

da temsil edilen kişide özel nitelikler aradığı hallerde de yukarıdaki fıkralar hü-

kümleri uygulanır. (4) Birinci ve ikinci fıkra hükümleri, organ veya temsilcilik

ya da hizmet ilişkisinin dayanağını oluşturan işlemin hukuken geçerli olmaması

halinde de uygulanır.”

49

“Tüzel kişilerin sorumluluğu

Madde 43/A- (Ek: 26.6.2009-5918/9 md.) (1) Daha ağır idarî para cezasını gerekti-

ren bir kabahat oluşturmadığı hallerde, bir özel hukuk tüzel kişisinin organ veya

temsilcisi ya da organ veya temsilci olmamakla birlikte bu tüzel kişinin faaliyeti

çerçevesinde görev üstlenen bir kişi tarafından; a) 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu-

nun; 1) 157 nci ve 158 inci maddelerinde tanımlanan dolandırıcılık suçunun, 2)

235 inci maddesinde tanımlanan ihaleye fesat karıştırma suçunun, 3) 236 ncı mad-

desinde tanımlanan edimin ifasına fesat karıştırma suçunun, 9347 4) 252 nci mad-

desinde tanımlanan rüşvet suçunun, 5) 282 nci maddesinde tanımlanan suçtan

kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama suçunun, b) 19.10.2005 tarihli ve 5411

sayılı Bankacılık Kanununun 160 ıncı maddesinde tanımlanan zimmet suçunun,

c) 21.3.2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununda tanımlanan

kaçakçılık suçlarının, ç) 4.12.2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu-

nun Ek 5 inci maddesinde tanımlanan suçun, d) 12.4.1991 tarihli ve 3713 sayılı

Terörle Mücadele Kanununun 8 inci maddesinde tanımlanan terörün finansmanı

suçunun, tüzel kişinin yararına olarak işlenmesi halinde, ayrıca bu tüzel kişiye

onbin Türk Lirasından ikimilyon Türk Lirasına kadar idarî para cezası verilir. (2)

Bu madde hükümlerine göre idari para cezasına karar vermeye, birinci fıkrada

sayılan suçlardan dolayı yargılama yapmakla görevli mahkeme yetkilidir.”