Previous Page  109 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 109 / 405 Next Page
Page Background

108

Kanuni Temsilcilerin Amme Borçlarından Sorumluluğu: Kusurlu Sorumluluk...

Giriş

Vergi ve diğer amme alacakları, kamu hizmetlerinin idamesinin

sağlanmasında, demokratik rejimin finanse edilmesinde

1

ve sosyal

adaletin göreceli de olsa gerçekleştirilmesinde etkin bir araç olarak

kabul edilmektedir.

2

Kanun koyucu, zamanında ve yerinde tahsil edil-

mesinde üstün kamu yararı olduğu düşüncesi ile vergi ve diğer amme

alacakları için ayrıcalıklı düzenlemeler öngörmüştür. Bu düzenleme-

lerden biri de, vergiyi doğuran olay kendi şahsında gerçekleşmemesi-

ne rağmen vergi mükellefi ile hukuki veya ekonomik ilişki içinde olan

üçüncü kişilerin vergi mükellefinin vergilendirme ile ilgili maddi ve/

veya şekli ödevlerini yerine getirmesi bakımından vergi idaresine kar-

şı muhatap tutulmasını sağlayan vergi sorumluluğu müessesesidir.

3

Vergi sorumlusu olmak için kural olarak kanuni ehliyet diğer bir ifade

ile fiil ehliyeti şart değildir. Ayrıca, yine kural olarak tüzel kişilerin

vergi sorumlusu olmasında hukuki bir engel yoktur. Diğer yandan,

vergi sorumluluğu kurumunun özel bir görünümü olan kanuni tem-

silcilerin sorumluluğunda, kanuni temsilcinin fiil ehliyetini haiz ol-

ması ve prensip olarak gerçek kişi

4

olması gerekmektedir.

Türk vergi hukukunda kanuni temsilcilerin sorumluluğunu ön-

gören kanun maddelerinin hukuki nitelikleri, kapsamları ve koşulları

uygulamada

5

ve doktrinde yıllardan beri tartışılan ve birçok kez deği-

1

Nami Çağan, (1982), Anayasa Tasarısında Vergi ve Benzeri Yükümlülükler, Vergi

Dünyası, Maliye Uzmanları Derneği Yayını, Sayı:13, Eylül, s. 30; Nami Çağan,

(1980), Demokratik Sosyal Hukuk Devletinde Vergilendirme, Ankara Üniversitesi

Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt 37, sayı:1-4, s. 130.

2

Kişiler yönünden bakıldığında ise vergi ve diğer amme alacakları, demokrasinin

bedeli ve daha açık bir ifade ile demokratik toplumda hak ve özgürlüklerin insan

haklarına yaraşır şekilde kullanılması için gerekli ortamın sağlanmasına anonim

katılma payı olarak nitelendirilebilir. Billur Yaltı Soydan, (2002), İnsan Haklarının

Vergi Hukuku Pratiği: Adil Yargılanma Hakkının Vergi Davalarında Uygulana-

bilirliği, Vergi Dünyası, Sayı: 254, Ekim, s. 100.

3

Adnan Gerçek, (2015), Kamu Alacaklarının Takip ve Tahsil Hukuku, 4. Bası, Ekin

Yayınevi, Bursa, s. 35. Vergi Sorumluluğunun hukuki niteliğine ilişkin ayrıntı-

lı bilgi için bkz. Mustafa Akkaya, (1997), Vergi Sorumlusunun Vergi Yargısı ve

Vergi İdaresi Karşısındaki Konumu,

Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi,

Cilt:46 Sayı:1-4, s. 185-208.

4

İstisnası 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 359/2 fıkrası.

5

Hukuki meselenin ciddiyetine ilişkin olarak Danıştay Dairelerinin kararları ışı-

ğında öz bir analiz için bkz. Nihal Saban, (2013), Vergi Usul Kanunu Madde 10:

Olgu ve Dil, Prof. Dr. Nur Centel’e Armağan,

Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi

Hukuk Araştırmaları Dergisi

, Cilt:19 Sayı:2, s. 271-281.