Previous Page  357 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 357 / 405 Next Page
Page Background

356

Güçlü Bir Hukuk Devleti için Etik, Demokratik, Laik Eğitim Sistemi ve Eğitim Hukuku

önünde bulundurularak belirlenen ve iktidarlara göre değişmeyen,

felsefi etiğe, demokratik, laik ‘Eğitim Politikaları’ na duyulan ihtiyaç

daha çok öne çıkmaktadır.

T. Kuhn, kabul görmüş inançlar bütününe veya sorunların nasıl

anlaşılması gerektiğine ilişkin hemfikir olan geleneklere ‘paradigma

(değerler dizisi)’ adını vermektedir. Paradigmalar bilim insanlarına

nasıl bir yöntem izleyeceklerini belirlemelerine yardımcı olmaktadır.

21

Bu bir bakış açısıdır. Ona göre, sisteme bakışımızı yansıttığımız pa-

radigmaların değişimi, öğrenmek istediklerimize yaklaşımımızı ve

ürettiklerimizi de değiştirmektedir. Görünen odur ki yeni yüzyılın

eğitim anlayışında, eğitime ilişkin paradigmalar ve değerler dizisi, dö-

nüşüme uğramıştır. Eğitim alanında Avrupa Birliği’nin yeni paradig-

ması, üye ülkelere eğitim alanında belli bir modeli uygulama zorunlu-

luğundan çok, kendi sosyo-ekonomik yapılarına uygun düzenlemeler

yapma konusunda serbestlik tanımadır. Ayrıca, Avrupa Birliği, üye

ülkelerin ulusal eğitim sistemlerinin bütünleştirilmesinden ziyade

uyumlulaştırılmasını amaçlamaktadır.

22

Ekonomik ve siyasi bütün-

leşmenin bir gereği olarak, Avrupa Birliği’nin eğitim politikası, çok

dilli, çok kültürlü ama yaşam alanında ortak değerlere sahip ‘Avrupa

vatandaşı’ yetiştirme olarak tanımlanmıştır.

23

Dolayısıyla eğitimde bu

yeni paradigmanın yeni değerleri; herkes için eşitlik, adalet ve özgür-

lük isteyebilen, evrensel etik değerlere sahip ve her türlü insan hakları

ihlallerine duyarlı, hukukun üstünlüğüne, savunma hakkının gerekli-

liğine inanan bireyin yetiştirilmesidir. Devletin daha güçlü bir şekilde

varlığını sürdürmesi, toplumun birlik beraberlik içinde hareket ede-

rek, kendi sorunlarını çözebilen bir yapıya kavuşması, herkesin dü-

şüncelerini özgürce ifade edebileceği demokratik ortamın korunması

ve bireyin sahip olduğu hakları hukuk sistemi içinde kalarak savun-

mayı öğrenmesi için, eğitim sistemi evrensel ilkelerle düzenlenmeli-

dir. Çağdaş devlet ve modern bir ulus olma yolunda, demokratik, laik

ve hukuk devletinin korunması gerekmektedir. Günümüzde, demok-

21

Bilal Güneş, “Paradigma Kavramı Işığında Bilimsel Devrimlerin Yapısı ve Bilim

Savaşları”,

Türk Eğitim Bilimleri Dergisi

, Ankara, 2003 Cilt:1, Sayı:1, ss.26-31

22

Gökhan Tuzcu (2002). “Avrupa Birliği Geçiş Sürecinde Türk Eğitiminin Planlan-

ması”,

Milli Eğitim Dergisi

, ss.155-156

23

Mustafa Sağlam, Fatma Özüdoğru, Funda Çıray, “Avrupa Birliği Eğitim Politika-

ları ve Türk Eğitim Sistemine Etkileri”,

Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

Dergisi

, Aralık 2011, Cilt VIII, Sayı:I, s.91