

356
Güçlü Bir Hukuk Devleti için Etik, Demokratik, Laik Eğitim Sistemi ve Eğitim Hukuku
önünde bulundurularak belirlenen ve iktidarlara göre değişmeyen,
felsefi etiğe, demokratik, laik ‘Eğitim Politikaları’ na duyulan ihtiyaç
daha çok öne çıkmaktadır.
T. Kuhn, kabul görmüş inançlar bütününe veya sorunların nasıl
anlaşılması gerektiğine ilişkin hemfikir olan geleneklere ‘paradigma
(değerler dizisi)’ adını vermektedir. Paradigmalar bilim insanlarına
nasıl bir yöntem izleyeceklerini belirlemelerine yardımcı olmaktadır.
21
Bu bir bakış açısıdır. Ona göre, sisteme bakışımızı yansıttığımız pa-
radigmaların değişimi, öğrenmek istediklerimize yaklaşımımızı ve
ürettiklerimizi de değiştirmektedir. Görünen odur ki yeni yüzyılın
eğitim anlayışında, eğitime ilişkin paradigmalar ve değerler dizisi, dö-
nüşüme uğramıştır. Eğitim alanında Avrupa Birliği’nin yeni paradig-
ması, üye ülkelere eğitim alanında belli bir modeli uygulama zorunlu-
luğundan çok, kendi sosyo-ekonomik yapılarına uygun düzenlemeler
yapma konusunda serbestlik tanımadır. Ayrıca, Avrupa Birliği, üye
ülkelerin ulusal eğitim sistemlerinin bütünleştirilmesinden ziyade
uyumlulaştırılmasını amaçlamaktadır.
22
Ekonomik ve siyasi bütün-
leşmenin bir gereği olarak, Avrupa Birliği’nin eğitim politikası, çok
dilli, çok kültürlü ama yaşam alanında ortak değerlere sahip ‘Avrupa
vatandaşı’ yetiştirme olarak tanımlanmıştır.
23
Dolayısıyla eğitimde bu
yeni paradigmanın yeni değerleri; herkes için eşitlik, adalet ve özgür-
lük isteyebilen, evrensel etik değerlere sahip ve her türlü insan hakları
ihlallerine duyarlı, hukukun üstünlüğüne, savunma hakkının gerekli-
liğine inanan bireyin yetiştirilmesidir. Devletin daha güçlü bir şekilde
varlığını sürdürmesi, toplumun birlik beraberlik içinde hareket ede-
rek, kendi sorunlarını çözebilen bir yapıya kavuşması, herkesin dü-
şüncelerini özgürce ifade edebileceği demokratik ortamın korunması
ve bireyin sahip olduğu hakları hukuk sistemi içinde kalarak savun-
mayı öğrenmesi için, eğitim sistemi evrensel ilkelerle düzenlenmeli-
dir. Çağdaş devlet ve modern bir ulus olma yolunda, demokratik, laik
ve hukuk devletinin korunması gerekmektedir. Günümüzde, demok-
21
Bilal Güneş, “Paradigma Kavramı Işığında Bilimsel Devrimlerin Yapısı ve Bilim
Savaşları”,
Türk Eğitim Bilimleri Dergisi
, Ankara, 2003 Cilt:1, Sayı:1, ss.26-31
22
Gökhan Tuzcu (2002). “Avrupa Birliği Geçiş Sürecinde Türk Eğitiminin Planlan-
ması”,
Milli Eğitim Dergisi
, ss.155-156
23
Mustafa Sağlam, Fatma Özüdoğru, Funda Çıray, “Avrupa Birliği Eğitim Politika-
ları ve Türk Eğitim Sistemine Etkileri”,
Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Dergisi
, Aralık 2011, Cilt VIII, Sayı:I, s.91