

72
Anonim Şirketlerde Yönetim Kurulu Üyelerinin Vergisel Sorumluluğu
Bu yasa hükümlerin yanı sıra 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun (“AATUHK”) mükerrer 35. madde-
sinde yer alan “Tüzel kişilerle küçüklerin ve kısıtlıların, vakıflar ve
cemaatler gibi tüzel kişiliği olmayan teşekküllerin mal varlığından
tamamen veya kısmen tahsil edilemeyen veya tahsil edilemeyeceği
anlaşılan amme alacakları, kanuni temsilcilerin ve tüzel kişiliği ol-
mayan teşekkülü idare edenlerin şahsi mal varlıklarından bu Kanun
hükümlerine göre tahsil edilir.” hükmü de, yönetim kurulu üyelerinin
amme alacakları açısından sorumluluğunu doğuran bir başka hüküm
olarak karşımıza çıkmaktadır.
AATUHK’daki sorumluluk ile VUK sorumluluğunu birbirine
karıştırmamak gerekmektedir. Bu konudaki en iyi ayrımın Anayasa
Mahkemesi kararında yapıldığını hatırlamakta yarar bulunmaktadır.
4
Anonim şirket yönetim kurulu üyelerinin sorumluluğu sadece
anonim şirketi yönetmekten kaynaklanmamaktadır. Bu sorululuğun
yanı sıra vergi kesen olarak da sorumluluğu bulunmaktadır.
ETTK’nın 319 ve 342. maddelerini incelediğimizde, şirkette iki ayrı
görev ve yetki ile donatılmış müdürün var olduğunu görmekteyiz.
Bunlardan ETTK’nın 319. maddesine göre atanan müdüre murahhas
müdür denilmekte olup, bu müdürün atanabilmesi için şirket esas
sözleşmesinde buna olanak veren bir hükmün varlığı gerekmektedir.
ETTK 319/2 maddesi hükmüne göre, murahhas müdüre şirketi idare
ve temsil görev ve yetkisinin bir kısmı ya da tamamı devredilebilir.
Ancak, ETTK’nın 319. maddesine göre, murahhas müdüre, şirketi tem-
sil yetkisi devredilirken, temsil yetkisinin aynı zamanda şirket yöne-
tim kurulu üyelerinden en az birine de verilmiş olması gerekmektedir.
ETTK’nın 319. maddesinin yazılımında, idare ve temsil yetkisi bir
arada değerlendirildiği için uygulamada aksamalara neden olmakta
idi.
Gene, murahhas yönetim kurulu üyelerinin ve murahhas mü-
dürlerin atanmalarında izlenecek yol ve uyulması gereken kurallar
belirlenmediği için, genelde ETTK 342 vd maddelerinde düzenlenen
4
Anayasa Mahkemesi’nin 19/3/2015 tarihli ve E: 2014/144, K.: 2015/29 sayılı
Kararı. Ayrıca bkz. aşağıda “E. TTK açısından VUK md. 10 ve AATUHK mükerrer
35 inci maddesinin değerlendirilmesi” başlıklı kısım.