Previous Page  76 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 76 / 405 Next Page
Page Background

75

TBB Dergisi 2017 (129)

Özen KAYA GÖÇMEN / Ender DEDEAĞAÇ

altlık-üstlük ilişkilerini, görev tanımlarını; bölümleri ve aralarındaki

ilişkileri gösteren şemadır. Bu hükümle, yönetim kurulunun, yöne-

timin bir bütün halinde işleyişini görmesi, politikaların ve stratejile-

rin gerçekleştirilmesinde görevlilerin rolünü değerlendirmesi; insan

kaynaklarının kullanılmasını izlemesi amaçlanmıştır. Şema, sistemin

işleyişindeki aksaklıkların ve aksayan yerin belirlenmesine yardımcı

olur. Kurul yönetimi devrederken de zaten örgüt şemasını tayin eder.

Şemada yer almayan ayrıntıyı, diğer yetkililer belirleyebilir.” açıkla-

masının yer aldığını,

(c) bendinin gerekçesinde ise;

Muhasebenin bölüm olarak belir-

lenmesi ile kastedilen, kanuna ve genel kabul gören muhasebe ilkele-

rine göre muhasebe örgütünün (bölümünün), konsolide hesap sistemi-

nin, defter ve kayıtların tutulma kurallarının tespiti, hesap planlarının

yapılması, yani, düzenin, bir anlamda muhasebe bölümünün örgüt-

lenmesidir. Muhasebenin hangi ortamda tutulacağını da yönetim ku-

rulu karara bağlar. Muhasebenin belirlenmesi ve programlanmasını,

muhasebenin 515 inci maddede öngörülen dürüst resim ilkesine göre

belirlenmesini de içerir. “Düzenin kurulması” sözcüğünden de anla-

şıldığı üzere, devredilmez olan “düzenin kurulması görevi”dir; yoksa

muhasebenin tutulması devredilebilir ve yönetimin devri hallerinde

bu husus açıkça ifade edilir.

Finansal denetim düzeninin kurulması, şirketin iş ve işlemlerinin

denetlenmesine ilişkin bir “iç-denetim” sisteminin ve bunu yapacak

örgütün (bölümün) gösterilmesidir. Şirket hangi büyüklükte olursa ol-

sun, şirkette, muhasebeden tamamen bağımsız, uzmanlardan oluşan,

etkin bir iç-denetim örgütüne gereksinim vardır. Bir anonim şirketin

denetimi sadece bir bağımsız dış denetim kuruluşuna bırakılamaz.

Bir bağımsız denetim kuruluşunun onlarca, hatta yüzlerce müşteri-

si vardır; onlara birçok hizmet sunmaktadır. Her müşterisini içerden

ve yakından izleyemez. Finansal denetim, bir anlamda “teftiş kurulu”

nun yaptığı denetimdir. Finansal denetim iş ve işlemlerin iç denetimi

yanında, şirketin finansal kaynaklarının, bunların kullanılması şek-

linin, durumunun, likiditesinin denetimini ve izlenmesini de içerir.

Finansal denetim kurumsal yönetim kurallarının gereğidir.

Finansal planlama, bütçeleme ile yeterli likiditenin sağlanmasının

güvence altına alınmasını ifade eder. Kurumsal yönetim kurallarının