

75
TBB Dergisi 2017 (129)
Özen KAYA GÖÇMEN / Ender DEDEAĞAÇ
altlık-üstlük ilişkilerini, görev tanımlarını; bölümleri ve aralarındaki
ilişkileri gösteren şemadır. Bu hükümle, yönetim kurulunun, yöne-
timin bir bütün halinde işleyişini görmesi, politikaların ve stratejile-
rin gerçekleştirilmesinde görevlilerin rolünü değerlendirmesi; insan
kaynaklarının kullanılmasını izlemesi amaçlanmıştır. Şema, sistemin
işleyişindeki aksaklıkların ve aksayan yerin belirlenmesine yardımcı
olur. Kurul yönetimi devrederken de zaten örgüt şemasını tayin eder.
Şemada yer almayan ayrıntıyı, diğer yetkililer belirleyebilir.” açıkla-
masının yer aldığını,
(c) bendinin gerekçesinde ise;
“
Muhasebenin bölüm olarak belir-
lenmesi ile kastedilen, kanuna ve genel kabul gören muhasebe ilkele-
rine göre muhasebe örgütünün (bölümünün), konsolide hesap sistemi-
nin, defter ve kayıtların tutulma kurallarının tespiti, hesap planlarının
yapılması, yani, düzenin, bir anlamda muhasebe bölümünün örgüt-
lenmesidir. Muhasebenin hangi ortamda tutulacağını da yönetim ku-
rulu karara bağlar. Muhasebenin belirlenmesi ve programlanmasını,
muhasebenin 515 inci maddede öngörülen dürüst resim ilkesine göre
belirlenmesini de içerir. “Düzenin kurulması” sözcüğünden de anla-
şıldığı üzere, devredilmez olan “düzenin kurulması görevi”dir; yoksa
muhasebenin tutulması devredilebilir ve yönetimin devri hallerinde
bu husus açıkça ifade edilir.
Finansal denetim düzeninin kurulması, şirketin iş ve işlemlerinin
denetlenmesine ilişkin bir “iç-denetim” sisteminin ve bunu yapacak
örgütün (bölümün) gösterilmesidir. Şirket hangi büyüklükte olursa ol-
sun, şirkette, muhasebeden tamamen bağımsız, uzmanlardan oluşan,
etkin bir iç-denetim örgütüne gereksinim vardır. Bir anonim şirketin
denetimi sadece bir bağımsız dış denetim kuruluşuna bırakılamaz.
Bir bağımsız denetim kuruluşunun onlarca, hatta yüzlerce müşteri-
si vardır; onlara birçok hizmet sunmaktadır. Her müşterisini içerden
ve yakından izleyemez. Finansal denetim, bir anlamda “teftiş kurulu”
nun yaptığı denetimdir. Finansal denetim iş ve işlemlerin iç denetimi
yanında, şirketin finansal kaynaklarının, bunların kullanılması şek-
linin, durumunun, likiditesinin denetimini ve izlenmesini de içerir.
Finansal denetim kurumsal yönetim kurallarının gereğidir.
Finansal planlama, bütçeleme ile yeterli likiditenin sağlanmasının
güvence altına alınmasını ifade eder. Kurumsal yönetim kurallarının