

125
TBB Dergisi 2017 (131)
Hasan DURSUN
Marx ve Engels; Alman İdeolojisi (Feuerbach) adlı eserinde ise
devletin özel mülkiyeti korumak ereğiyle kurulduğunu daha açık bir
biçimde ifade etmişlerdir.
23
Yazarlar, çağcıl Fransız, İngiliz, Amerikan
düzeninin sürdürülmesine ve sağlama bağlanmasına büyük katkı sağlayacağını
vurgulamaktadır. Smith, özellikle zenginlerin elverişli durumlarını koruyabilme-
lerinin yalnızca böyle kabil olan işlerin o tertibini desteklemekte ister istemez çı-
karlarının bulunduğunu, gerektiğinde az varlıklıların mülkiyetini savunmak için
çok varlıklılar birleşebilsinler diye az varlıklıların, çok varlıklıların mülkiyetini
elde tutmalarını savunmak üzere bir araya geleceklerini savlamaktadır. Yazar,
tüm ikinci derecedeki çobanlar ile “sığırtmaçların” (sığır çobanlarının) deneyim
yoluyla, sürüleriyle davarlarının güvenliğinin, büyük çobanın yahut sığırtmacın
sürülerinin ve davarlarının güvenliğine bağlı olduğunu, kendi küçük nüfuzları-
nın sürdürülmesinin, büyük çobanın daha geniş nüfuzunun devamına dayandığı-
nı, astlarını kendisine boyun eğdirmede büyük çobanın etkisinin kendilerinin ona
boyun eğmesine bağlı olduğunu anlayacaklarını belirtmektedir. Yazar, bunların,
küçük çaplı hükümdarlarınca kendi mülkiyetleri savunulup nüfuzları desteklene-
bilsin diye onun mülkiyetini savunup nüfuzunu desteklemekte çıkarları olduğu-
nu gören bir tür ufak çapta soylular sınıfı oluşturacaklarını savlamaktadır. Smith;
sivil hükümetin, mülkiyetin güvenliğini korumak için kurulduğu sürece, aslında
zenginin yoksula karşı ya da biraz malı mülkü olanın, hiç malı olmayana karşı
savunulması için kurulduğu görüşünü savunmaktadır. Bkz. A. Smith, Milletlerin
Zenginliği (Özgün Adı The Wealth of Nations, 1776’dan çeviren; Haldun Derin),
Türkiye İş Bankası Kültür yayınları, İstanbul 2006, s. 794-795.
23
Daha doğru bir deyişle, Marksistler, devletin özel mülkiyeti korumak ereğiyle
oluşan toplumsal tabakalaşmadan doğduğu görüşünü savunmaktadırlar. Ger-
çekten de Toplumsal tabakalaşma, devletlerle görülen evrensel bir olgu niteliği
taşımaktadır. Gerçekten de Rousseau’dan Marx ve Engels’e, onlardan Fred gibi
çağcıl yazarlara dek, erken devletler içinde, devleti, toplumdaki boyun eğdiril-
miş gruplar üzerindeki iktidarlarını sürdürmek için yaratıp kullanan yönetici
grupların bulunduğu yönetsel denetim sistemleri tanımlanmıştır. Nitekim Ro-
usseau yukarıda bahsedilen İnsanlar Arasında Eşitsizliğin Kökeni adlı yapıtında
devletin, diğer deyişle, sivil toplumun, başlangıçta, zenginlerce, kendilerini bu-
lundukları konumdan aşağı etmek için saldırabilecek kimselere karşı korunmak
için düşünüldüğünü ileri sürmektedir. Rousseau, devletin bu nedenle, özgürlüğü
yok edip değişmez mülkiyet yasaları yoluyla zenginlerle yoksullar arasındaki
eşitsizliği desteklediğini ve bu yolla sıradan yurttaşı sürekli bir sıkıntı, kölelik ve
yıkıntı içerisine ittiğini söylemektedir. Marx ve Engels’te devleti karşılaştırmalı
çözümleme yoluyla araştırırlar. Nitekim Marx ve Engels, Rousseau gibi devleti,
içinde üretim araçlarının yukarı sınıftan olan sahiplerinin, ayrıcalıklı olan sınıfın
çıkarlarını koruyacak bir dizge geliştirmek yolunda birbirlerini etkiledikleri bir
sınıf biçimlenmesinin, başka deyişle, tabakalaşmasının bir uzantısı olarak gör-
müşlerdir. Çağcıl yazarlardan Fred ise devleti, bir başka deyişle, “merkezi yöne-
tim” dediği şeyi, içerisinde, söz konusu toplumun üyelerinin, yaşamın sürmesini
sağlayıp yaşamı zenginleştiren kaynaklara ulaşmada eşit şansa sahip olmadıkları
toplumsal tabakalaşmadan, yani kaçınılmaz olarak doğduğu yolunda bir kuramla
açıklarken aynı tutumu takınmaktadır. Marksistler, devlet ile eşitsizliğin korunup
sürdürülmesinin, kuramsal düzeyde, tarihi despotik bir merkezi denetime doğru
itip yönetecek biçimde, birbirleri içinde örüleceklerini savlamışlardır. Fazla bilgi
için bkz. R. Cohen, Devletin Kökenleri Yeniden Değerlendirme in Erken Devlet
(Kuramlar Veriler Yorumlar) Çeviren Alâeddin Şenel, Derleyenler Henri J.M. Cla-