

168
(Marksist Kuram Açısından) Kapitalist Düzende İdare Hukuku ve Kuramın Görüşlerinin ...
maktadır. Çünkü yürütmenin yapacağı düzenlemelerin Anayasa ve
kanunlara uygun olarak yapılması, aykırı olmayarak düzenlenme-
sine oranla daha bağımlı bir nitelik taşımaktadır. Buna karşılık, 1961
Anayasası’na göre yürütmenin düzenleyici işlemler yapması “kanun-
lar çerçevesinde” daha serbest bir biçimde kullanılabilir bir nitelik ta-
şımaktadır. Yine 1982 Anayasası’nın 115. maddesinde öngörülen tü-
zükler ve 124. maddesinde öngörülen yönetmelikler ancak “kanunlara
aykırı olmamak” koşulu ile çıkarılabilirler. Bu bakımdan “kanunlara
uygun olarak” kullanılması gereken yürütme yetkisi ve görevi bağımlı
ve “türev” (derivé) bir yetki olup özerk düzenleme yetkisini içerme-
mektedir. Ayrıca, belirtmek gerekir ki, yasama organının yürütmeye
yetki verdiği konularda yapılan düzenlemeler, sonradan çıkarılacak
bir kanunla değiştirilebileceği gibi bunlar hükümsüz de kılınabilir. Bu
durum da 1982 Anayasası’na göre yürütmenin özerk bir düzenleme
alanının bulunmadığını açıkça ortaya koymaktadır.
114
1982 Anayasası’nın 8. maddesine göre yürütmenin aynı zaman-
da yetki olarak düzenlenmesi, onun özerk düzenlemeye sahip olması
değil, fakat doğrudan Anayasadan kaynaklanan bazı yetkileri olması
ile açıklanabilmektedir. Gerçekten de 1982 Anayasası’nda öngörülen
kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi, 1961 Anayasası’ndan
farklı olarak artık fonksiyonel açıdan düzenleyici işlem olmaktan çık-
mış, yetki kanununa dayanarak, bakanlar kurulu, daha önce kanunla
düzenlenmemiş konularda asli, yani ilk elden düzenleme yapabilme
olanağına kavuşturulmuştur. Öte yandan 1982 Anayasası’nın 121.
ve 122. maddelerine göre olağanüstü dönemlerde çıkarılan kanun
hükmünde kararnameler (olağanüstü hal ve sıkıyönetim kanun hük-
münde kararnameleri) doğrudan anayasadan kaynaklanmakta “halin
gerekli kıldığı konularda” yürütmenin bir kanuna hatta Anayasaya
bağlı olmaksızın tamamen serbest takdiri düzenlemesini içermekte-
dir.
115
Eğer yürütme bir yetki olarak değil sadece bir görev olarak ni-
telendirilmiş olsaydı bu kararnamelerin hukuki niteliğini Anayasanın
genel dizgesi içerisinde açıklamak hayli güçleşirdi.
116
Aynı şekilde
Anayasa’nın 107. maddesine göre Cumhurbaşkanlığı Genel Sekre-
terliğinin kuruluş, teşkilat ve çalışma esasları ile personel atama iş-
114
Teziç, s. 13.
115
Teziç, s. 13, Özbudun, s. 149-151.
116
Özbudun, s. 150.