

321
TBB Dergisi 2017 (131)
M. Gökhan TÜRE / Oğuzhan TÜRE
hur kararında aile hekimlerinin resmi görevli olduklarından bahisle
hastaya bakma görevini reddedemeyeceklerine hükmedilmiştir.
100
Doktrinde Hakeri, olması gereken hukuk açısından yanlış buldu-
ğunu ifade etmekteyse de, mevzuat açısından kamu görevlilerinin sade-
ce şiddet olaylarına dayanan hizmetten çekilme hakkının bulunduğunu
belirtmektedir.
101
Ancak kanaatimizce kavramın bu bağlamda anlaşıl-
ması, kamu görevlileri açısından hakkın kullanımını şiddet olaylarında
dahi imkânsız kılmaktadır. Zira daha önce de değinildiği gibi şiddet
olayları, şahsi sebep kapsamında değerlendirilebilecek niteliktedir; baş-
ka bir deyişle ağır bir şiddet olayına maruz kalan hekim, Tüzük hük-
münde yer verilen şahsi sebeplere dayanarak da çekilme hakkını kul-
lanabilir. Bu açıdan Çalışan Güvenliği Genelgesi’nde yer verilen şiddet
olayları, Tıbbi Deontoloji Tüzüğü’nde düzenlenmiş olan şahsi sebeple-
rin özel bir görünümüdür. Kaynaklar hiyerarşisinde Genelgeye nazaran
daha üst bir kaynak niteliği taşıyan Tüzükte resmi görevi ifa edenlerin
şahsi nedenlere dayanarak hizmetten çekilmesi yasaklanmışken; resmi
görevi ifa edenlerin daha alt bir kaynakta düzenlenmiş bir şahsi nedene
dayanarak hizmetten çekilmesi mümkün değildir.
Bir hekimin, sırf kamu görevlisi olması dolayısıyla Anayasa’nın
17. maddesinde güvence altına alınan maddi ve manevi varlığını ko-
ruma ve geliştirme hakkı kapsamındaki sağlık hakkının, din ve vic-
dan hürriyetinin ve onurunun yok sayılması olanaksızdır. Zira kamu
hizmetinde süreklilik sağlandığı müddetçe
102
hekimin hizmetten çe-
kilmesini engelleyen başka bir husus bulunmamaktadır. Bu nedenle
hükmün dar yoruma tabi tutulması ve salt kamu görevlisi olmanın
bu kapsamda değerlendirilmemesi gerekir. Bu itibarla burada resmi
görevin ifasının, kamu görevlisinin mevcut görevinden ayrıca ve bir
resmi karar ile görevlendirildiği durumları içerdiği kabul edilmelidir.
Kanaatimizce hüküm, resmi görevle deprem, karantina gibi mücbir
sebeplere dayanan sağlık hizmetleri, gezici aşı uygulaması gibi sosyal
sağlık hizmetleri gördürülen hekimlerin, bu hizmetlerin ifası aşama-
sıyla sınırlı olarak hizmetten çekilme hakkını kullanamayacakları şek-
linde anlaşılmalıdır.
100
Danıştay 5. Daire, T. 19.09.2012, 2012/7854, (Hakeri, Tıp Hukuku, s. 117).
101
Hakeri, Tıp Hukuku, s. 115.
102
Kamu hizmetinde süreklilik hakkında detaylı bilgi için bkz. Aykın/Çınarlı, s. 555
vd.