

322
Hekimin Hizmetten Çekilme Hakkı
C. İnsani Vazifenin İfası
Hekimlerin şahsi ve mesleki sebeplere dayanarak hizmetten çekil-
melerinin önündeki son engel, insani vazifenin ifasıdır. Esasında mes-
lek olarak hekimliğin “acı çeken birine yardım etme yükümlülüğü”ne
dayandığı
103
dikkate alındığında, hekimliğin başlı başına bir insani
vazifenin ifası niteliği taşıdığı ileri sürülebilir. Bununla birlikte lite-
ratürde
“sokak hekimliği”
104
olarak ifade edilen insani vazifenin ifası ile
hekimin kanuni veya sözleşmesel bir yükümlülüğü olmadığı durum-
larda dahi tıbbi girişim gereken bir durumla karşılaştığında girişimde
bulunmasına ilişkin gereklilik kastedilmektedir.
105
İnsani vazifenin ifasına ilişkin bu yükümlülüğün asıl kayna-
ğı, tıp etiğidir.
106
Doktrinde Dünya Tabipler Birliği Uluslararası Etik
Kuralları’nda, hekimlerin ahlaki açıdan bir insani vazife olarak acil
sağlık hizmeti sunmakla yükümlü olduklarının kabul edildiği ifade
edilmektedir.
107
Buna göre hekim başkalarının bu bakımı sağlamaya
istekli ve yeterli olduğundan emin olmadıkça, acil bakımı bir insanlık
görevi olarak sunmakla yükümlüdür.
108
Amerika Tabipler Birliği’nin
(AMA)
11 Eylül’den sonra geliştirdiği dil de, insani vazifenin ifası nok-
tasında önem taşımaktadır. Birliğe göre;
“Hekimlerin, hasta ve yaralılara
tedavi etme taahhütlerinin bir gereği olarak olağanüstü durumlarda acil sağ-
lık hizmetini sağlama yükümlülüğü bulunmaktadır. Bu etik yükümlülük ken-
di güvenlikleri, sağlık ve hayatları bakımından normalden daha büyük riskle
karşılaşmaları halinde dahi devam eder”
.
109
Tıp etiğinin yanı sıra bu yükümlülüğe, çeşitli mevzuat hüküm-
103
Öztürk Türkmen, s. 2; Field/Margiotta, s. 1048.
104
Senem Doğanoğlu/Elif Koru/ Barış Yavuz/Mehmet Ertan, “Göz Yaşartıcı Kim-
yasallar ve Zor Kullanımda Hukuksal Yaklaşım ve Hekimlerin Hukuki Sorum-
luluğu”, İçinde Göz Yaşartıcı Kimyasallar ve Toplumsal Olaylarda Zor Kullanım
Araçlarının Neden Olduğu Sağlık Sorunlarında Tıbbi Destek ve Belgeleme (He-
kimlere Yönelik Rehber Kitap), 2015, s. 97-141, s. 118.
105
S. Serhat Gürpınar/ Ümit Biçer, “Hekimlerin Etik Sorumluluğu”, içinde Göz Ya-
şartıcı Kimyasallar ve Toplumsal Olaylarda Zor Kullanım Araçlarının Neden Ol-
duğu Sağlık Sorunlarında Tıbbi Destek ve Belgeleme (Hekimlere Yönelik Rehber
Kitap), 2015, s. 76-96, s. 94; Doğanoğlu/Koru/Yavuz/Ertan, s. 119.
106
Gürpınar/Biçer, s. 94. Tıp etiği, hasta özerkliğine saygı, hastaya zarar vermeme,
adalet ve temel hasta hakları gibi hekimlik uygulamalarındaki tıbbi deontoloji il-
kelerinin bütünüdür (Demir, s. 231-232).
107
Doğanoğlu/Koru/Yavuz/Ertan, s. 119.
108
Tambağ, s. 40.
109
Hood, s. 371.