

75
TBB Dergisi 2017 (131)
Kahan Onur ARSLAN
garantisinin gerçekleşmemesi halinde açıkta kalan kısım kadar devlet
bakımından ücret niteliğindedir. Ayrıca, 3. Köprü olarak bilinen Ya-
vuz Sultan Selim Köprüsü için ve Kuzey Çevre Otoyolu için de benzer
bir durum geçerlidir.
61
Bunun yanında, son yıllarda oldukça yaygın olarak şehir içinde
umuma açık olarak bulunan cadde ve sokaklarda belediyelerce istih-
dam edilen personel vasıtasıyla toplanan yol kenarı park ücretleri ka-
munun doğrudan kullanımına tahsis edilmiş kamu mallarının kamu
tarafından genel ve ortak kullanılmasında öngörülen yararlanmanın
karşılıksız olması ilkesinin istisnası olarak kabul edilemez. Çünkü
genel yararlanmanın bir ücrete bağlanması için açık ve hukuka uy-
gun bir düzenleme ile belirlenmesi gerekir. Oysa 01.07.1993 tarih ve
21624 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Otopark
Yönetmeliği’nin 9. maddesinde genel otoparktan yararlananlardan
ayrıca ücret alınamayacağı açıkça düzenlenmiş bulunmaktadır. Anı-
lan hükme göre; “
Bina içinde veya parselinde otopark yapılması mümkün
olmayan yapıların durumu belediyece imar durumu ile ilgili ilk müracaat ta-
rihinden başlayarak 30 gün içinde ilgilisine gerekçeleri ile birlikte bildirilir.
Belediyeler bina otoparkı yerine otopark sorununun nasıl çözümleneceğini,
binanın hangi bölge veya genel otoparkından yararlanacağını da bildirmekle
ve bu otoparkları tesis etmekle yükümlüdür.
Bu durumda bölge veya genel otoparktan yararlananlardan ayrıca kulla-
nım ücreti alınmaz.”
61
Hatta 9 Aralık 2016 tarihinde İsmail Saymaz tarafından yapılan bir habere göre,
İstanbul Emniyet Müdür Yardımcısı Seylan Demir’in 6 Aralık 2016’da bütün şu-
belere gönderdiği yazıda, “Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi köprülerini kullan-
mak isteyen araçlarımızın alternatif yolları kullanmaları gerekmektedir. Yapılan
geçişlerin ücreti ve cezaları bütçemizden ödenmeyecektir” denildiği ifade edil-
mektedir. Habere göre bir emniyet yetkilisi, yasağa, söz konusu tarihe kadar iki
köprüyü ücretsiz kullanabilen makam araçlarının da dâhil olduğunu, iki köprüyü
inşa edip işleten şirketlerin, polis araçlarının da ücret ödemesi yönündeki talebi
üzerine bu kararın alındığını kaydetmiştir. Hürriyet, 9.12.2016. Bu habere ceva-
ben İstanbul emniyetinden yapılan açıklama ise şu şekildedir: “Emniyet araçla-
rıyla ilgili herhangi bir yasaklama söz konusu değildir. HGS ve OGS takılı tüm
araçların geçiş hakkı vardır. Uyarı yazımızın temel sebebi; bünyemizde bulunan
6 bin 547 emniyet aracının geçişlerinin görev dâhilinde yapılıp, görev dışı geçişle-
rin engellenmesi ve kamu kaynaklarının verimli kullanılmasının sağlanmasıdır.”
https://indigodergisi.com/2016/12/polis-araclarina-kopru-yasagi/.Erişim Ta-
rihi: 22.12.2016. Bu örnekten de açıkça anlaşılacağı üzere söz konusu köprülerden
geçiş sebebiyle alınan bedeller net bir şekilde ücret niteliği taşımaktadır.