Previous Page  235 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 235 / 417 Next Page
Page Background

234

Türkiye’de Rekabet Mahkemelerinin Kurulması Çok Mu Uzak Bir İhtimal?

Her ne kadar uzmanlık mahkemeleri Türk yargı örgütüne yaban-

cı bir mahkeme türü olmasa da, aşağıda inceleneceği üzere, Anglo-

Sakson hukuk sistemine dâhil kimi ülkelerin aksine Türkiye’de henüz

rekabet davalarını gören bir uzmanlık mahkemesi bulunmamaktadır.

Ancak uzmanlık mahkemesi olarak rekabet mahkemelerinin kurulma-

sı, gerek nispeten genç bir hukuk dalı olan rekabet hukukunun ge-

lişimine, gerekse bu hukuk dalına ilişkin yargı makamları nezdinde

uzmanlaşmanın sağlanmasına katkıda bulunacaktır. Bu makalede re-

kabet hukuku alanında uzman hâkimlerden oluşan, karmaşık iktisadi

konularda mahkemeye yardımcı olabilecek ekonomist, ekonometrist,

istatistikçi vb. uzmanların da görev yapabileceği, yalnızca rekabet hu-

kukundan doğan davaları inceleyecek, adli yargı bünyesinde ve asliye

hukuk mahkemesi derecesinde ilk derece rekabet mahkemelerinin ku-

rulması savunulmaktadır.

Beş bölümden oluşan bu makalenin ilk bölümünde, mevcut du-

rumda Türkiye’de rekabet hukukundan doğan davaların görüldüğü

idari yargı ve adli yargı çatısı altındaki mahkeme teşkilatı ortaya ko-

yulmaktadır. İkinci bölümde uzmanlık mahkemesi niteliğinde rekabet

mahkemelerinin kurulmasının Türk yargı örgütüne ve yürürlükteki

Anayasaya uygun olup olmadığı çeşitli örnekler ışığında tartışılmak-

tadır. Üçüncü bölümde rekabet mahkemelerinin kurulmasına yönelik

bir ihtiyacın bulunup bulunmadığı sorusuna yanıt aranmaktadır. Dör-

düncü bölümde rekabet mahkemelerinin bulunduğu diğer ülke uy-

gulamalarına değinilmektedir. Beşinci ve son bölümde ise kurulması

savunulan rekabet mahkemelerinin nasıl olabileceğine ilişkin farklı

senaryolar üzerinden önerilerde bulunulmaktadır.

I. Mevcut Durumda Rekabet Hukukundan Doğan Davalar Hangi

Mahkeme(ler)de Görülmektedir?

Rekabet Kurumu, mal ve hizmet piyasalarında teşebbüsler arası

adil ve etkin rekabetin korunmasına yönelik olarak faaliyet gösteren

bir kamu kuruluşu veya Türk idare hukuku literatüründeki termino-

lojiye uygun olarak bir bağımsız idari otoritedir. Hukuk devleti ilkesi

gereği bireylerin davranışları gibi devletin eylem ve işlemlerinin de

yargı denetimine tabi olması sonucu,

6

Rekabet Kurumu’nun karar or-

6

1982 Anayasası’nın 2. maddesi uyarınca Türkiye Cumhuriyeti, bir “hukuk