

392
“İstisna Hali” Üzerinden Bir Egemenlik Kavramı Tartışması
Agamben’e göre, bugün bile kamu hukukunda bir istisna hali
kuramı yoktur ve hukukçular ile kamu hukuku kuramcıları, sorunu
gerçek bir hukuk sorunundan çok, fiili durum olarak değerlendirmek-
tedirler. Bu yazarlar
necessitas legem non habet
[zorunluluğun yasası
yoktur] deyiminden yola çıkarak istisnanın dayandığı zorunluluk ha-
linin hukuki biçimi olamayacağını savunmaktadırlar. Bu durum aynı
zamanda istisna hali teriminin siyaset ile hukuk arasındaki sınırdaki
konumunu da belirsizleştirmektedir.
34
İstisna halini “kamu hukuku ile siyasal olgu arasında bir dengesiz-
lik noktası”dır ve istisna hali, iç savaş, ayaklanma ve direniş gibi, “ikir-
cikli ve belirsiz bir sınır çizgisinde, hukuki olan ile siyasal olan ara-
sında kesişme noktasında”
konumlandıran yaygın görüşe değinen
35
Agamben, kavramı şu şekilde sorunsallaştırır: “İstisnai önlemler, siya-
sal kriz dönemlerinin ürünü iseler ve bu nitelikleriyle hukuki-anayasal
alanda değil, siyasal alanda anlaşılmak zorunda iseler; bu önlemler,
hukuk düzleminde anlaşılamayan hukuki önlemler gibi paradoksal
bir durumda konumlanırlar ve istisna hali, yasal biçimi olamayan şe-
yin yasal biçimi halini alır. Öte yandan, eğer istisna, hukukun onun
aracılığıyla gönderme yaptığı ve kendini askıya alarak yaşamı bün-
yesine kattığı özgün araç ise, o zaman bir istisna hali kuramı, canlıyı
hem hukuka bağlayan, hem ona terk eden ilişkinin tanımlanmasının
ön koşuludur.”
36
B. İstisna Halinin Tanımlanması
İstisna hali ile iç savaş, ayaklanma ve direniş arasındaki yakın bağ
onun tanımını güçleştirmektedir. Bu bakımından Agamben, istisna ha-
linin normal halin zıddı ve devlet gücünün en aşırı iç çatışmalara doğ-
rudan yanıtı olmasından ötürü, iç savaşın istisna haline nazaran belir-
siz bir alanda kaldığını belirtmektedir. Bu noktada Hitler’in iktidarı ele
alır almaz “Halkın ve Devletin Korunması Kararı”nı örnek gösteren
Agamben, bu kararın Weimer Anayasa’sının kişisel özgürlüklerle ilgili
maddelerini askıya almasını ve hiçbir zaman yürürlükten kaldırılma-
masını göstererek, durumu hukuki açıdan on iki yıl boyunca süren
34
Agamben, İstisna Hali, s. 9.
35
Agamben, İstisna Hali, s. 9.
36
Agamben, İstisna Hali, s. 10.