Previous Page  34 / 685 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 34 / 685 Next Page
Page Background

33

TBB Dergisi 2017 (133)

A. Ersoy KONTACI

olan bir uzlaşmayı yansıtmaktaydı. Bu uzlaşma uyarınca, Ülke’nin

güney ve kuzey olarak bölünmesi tehlikesi karşısında, Bakiyev cum-

hurbaşkanı olurken, Kulov da başbakanlık görevini üstleniyordu. Bu-

nunla birlikte, yapılan bu işbirliğinin temel şartı; Anayasa’nın değiş-

tirilerek Cumhurbaşkanı’nın elindeki bazı yetkilerin Parlamento’ya

ve hükümete verilmesi idi.

58

Bu bağlamda kamuoyunun Bakiyev’den

beklentisi; önceki yönetimin açtığı derin yaraların tedavi edilece-

ği bir tür restorasyon döneminin başlatılması yönündeydi. Nitekim

Bakiyev’in başlangıçtaki vaatleri de, böyle bir dönemin başlayacağına

işaret ediyordu.

Ne var ki Bakiyev dönemi, büyük umutlarla başlayan bir dönem

olmasına karşın, kısa süre içinde beklentilerin aksine gelişmelerin bir-

biri ardına yaşandığı bir dönem halini aldı.

59

Yaşananlar, tam anlamıy-

la 1991–2005 yılları arası dönemin bir tekrarı gibiydi. Bu kapsamda,

otoritesini gittikçe arttırmaya yönelen Cumhurbaşkanı Bakiyev ile

Parlamenton’da buna direnen gruplar arasındaki mücadele, 2006 ve

2007 yıllarında bir dizi siyasî krizin yaşanmasına neden oldu. Yaşanan

her kriz sonucunda da iktidar değişimini gerçekleştiren koalisyondan

kopmalar yaşandı.

Yaşanan çatışmalara son vermek amacıyla 2007 yılında yeni bir

anayasanın kabulü ve erken parlamento seçimleri ile sonuçlanacak

bir girişim başlatıldı. Bakiyev, ulusal düzeyde örgütlenmiş ve devlet

bütçesinden desteklenen bir hâkim parti ile hileli bir seçim sistemiyle

şekillendirilerek uysal bir parlamento oluşturmak suretiyle, muhalefe-

tin siyaset sürecinin dışına itildiği bir vitrin demokrasisi hedeflemek-

teydi.

60

Nitekim 2007 Anayasası da bu çerçevede yeni rejimin kurum-

sal altyapısının oluşturulması amacıyla kaleme alınmış bir belgeydi:

21 Ekim 2007 tarihli bir referandumda kabul edilerek yürürlüğe giren

anayasa, cumhurbaşkanının stratejik yetkilerini koruyor, buna karşılık

parlamentonun yetkilerinin artırılması yönündeki düzenlemeleri ile

de dikkat çekiyordu. Ne var ki eskiye göre kısmen güçlendirilen bu

58

Sarı (2010), s. 36.

59

Pınar Akçalı, “Kırgızistan’da Parlamenter Sisteme Geçiş: Genel bir Değerlendir-

me”,

Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi

, Cilt XII, S. 1 (Yaz 2012), s. 201.

60

Haluk Alkan,

Kırgızistan:

Otoriter Merkezileşmeye Karşı Merkezkaç Direnişinin

Gölgesinde Siyasî İktidarsızlık, Stratejik Düşünce Enstitüsü, Ankara 2010, s. 20.

http://www.sde.org.tr/userfiles/file/SDE%20analiz%20Kirgizistan.pdf