

39
TBB Dergisi 2017 (133)
A. Ersoy KONTACI
reformculardan oluşan bir grubun bu akımda kopmasına yol açtı.
69
Bağımsızlık yönünde bir eğilim ortaya koyan bu grubun başını ise,
Romanya ile birleşme fikrine mesafeli yaklaşan ve bu konuda acele
edilmemesi gerektiğini savunan Mircea Snegur çekmekteydi. Yaşanan
bu anlaşmazlık, nihayetinde Snegur’un Ulusal Cephe’den kopmasına
1991 yılında yapılması plânlanan cumhurbaşkanlığı seçimlerine ba-
ğımsız aday olarak girme kararı almasına neden oldu. Ulusal Cephe
üyelerinin tüm boykot çağrılarına karşın Snegur, seçimlerden büyük
bir zaferle çıkarak, halk tarafından seçilmiş ilk cumhurbaşkanı olmayı
başardı.
70
Ne var ki bu durum, aynı zamanda Ülke’nin parlamenter
sistemden kopuşundaki ilk durağın da geçilmesi anlamına geliyordu.
Nitekim bu eğilimin sonuçları, 1994 yılında kabul edilen ilk anaya-
sada da kendisini gösterdi. Gerçekten de kabul edilen bu yeni sistem-
de; bir yandan doğrudan halk tarafından seçilecek cumhurbaşkanına
önemli yetkiler veriliyor; diğer yandan da parlamentoya karşı sorumlu
bir kabinenin varlığı devam ettiriliyordu. Bu ise, Moldova’nın parla-
menter sistem içinde başlayan demokratikleşme yolculuğunun, çeşitli
iç çekişmeler, bir dizi toprak ve sınır uyuşmazlığı ve ülkenin geleceği-
ne ilişkin çatışan görüşlerin etkisiyle yarı-başkanlık sistemine doğru
savrulması anlamına geliyordu.
2. Yarı Başkanlık Dönemi: Zayıf bir Parlamento ve Güçsüz bir
Yürütme
Moldova’da yeni anayasayla başlayan dönem, zayıf ve aşırı par-
çalanmış bir parlamento kompozisyonu karşısında, cumhurbaşkanını
merkez alan güçlü bir yürütme tasarımına dayanıyordu. Bununla bir-
likte anılan dönem, siyasî ve kurumsal nedenlerle güçsüz hale gelmiş
bir yasama organının, otomatik olarak güçlü bir yürütme organının
oluşumuna vücut vermeyeceğinin de kanıtı gibiydi. Gerçekten, bu dö-
nemde otoritesini gittikçe arttırmaya yönelen Cumhurbaşkanı Snegur,
parlamento ve diğer siyasî elitler ile bitmek tükenmek bilmeyen güç
mücadeleleri sebebiyle bu hedefine ulaşamayacak; bu durumsa temel
69
Charles King, The Moldovans: Romania, Russia and the Politics of Culture, Hoo-
ver Institution Press, Stanford 2000, s. 152-153.
70
Corporate Author, Moldova Constitution and Citizenship Laws Handbook Vol - I:
Strategic Information and Developments, USA International Business Publicati-
ons, Washington 2014, s. 25.