Previous Page  615 / 685 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 615 / 685 Next Page
Page Background

614

Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları Uyarınca ...

sigortacı tarafından ortaya konulmadığı hallerde, sigortacının Genel

Şartlar B.4.a bendine dayanarak açtığı sigorta ettirene rücu davası red-

dedilmektedir.

206

Sigorta ettiren, sürücünün (veya kendinin) olayın

oluş şekli, davranışının sebepleri, olay anındaki kendi fiziksel veya

ruhsal durumu gibi subjektif nedenleri ortaya koyarak ağır kusurlu

olmadığını gösterebilir.

207

Sonuç olarak kırmızı ışıkta geçmek fiili tek

başına ve daima, ilke olarak bir ağır kusur sayılamaz ise de, sigorta

ettiren somut olayın özelliklerine göre dikkatsizlik, dalgınlık, hastalık

veya zamanlama hatası gibi sübjektif unsurları hâkime beyan ederek

göstermelidir.

208

Sigortacı ağır kusuru ispat ederken, zararın doğumu-

na neden olan olay ile ağır kusur arasındaki bağlantıyı da göstermeli-

dir.

209

Sigorta ettirenin sigortacısına açtığı bir davada, kasıt veya ağır

kusur gerekçesiyle tazminat ödemesi yapmayan sigortacının bu husu-

su defi olarak ileri sürmesi gerekir.

210

Yukarıda ifade edilenler sadece kırmızı ışıkta geçme hali için de-

ğil, diğer haller için de aynıdır. Örneğin sürücünün önündeki aracın

durmasından sonra, bu araç ile emniyetli mesafe bırakmadan bu araca

çarpması onun KTK md. 84.d gereğince asli kusurlu sayılmasını ge-

rektirse de, otomatik olarak onun ağır kusurlu veya kasıtlı olduğunu

kabul etmeye yetmemektedir.

211

Yargıtay,

212

bilirkişi raporu ile şoförün

aracı eğimli yolda park ederken el freni çektikten sonra ayrıca aracın

takoza alınmaması, tekerleklerin sol refüje çevrilmemesi gibi ek önlem-

leri almaması nedeniyle %100 kusurlu olduğunun belirlenmiş olduğu

bir olayda, şoförün aracı %3 gibi az eğimli bir yolda refüj kenarına çek-

tikten sonra el frenini çekerek aracı park etmiş bulunmasında şoförün

hiç önlem almadığının kabul edilemeyeceğini eksik önlem almakla ku-

surlu olduğunu ancak ağır kusurlu sayılamayacağına karar vermiştir.

Yine sigortalı aracın taşıt giremez mahalde ‘u’ dönüşü yaptıktan sonra,

karşı yönden gelen aracın seyir şeridine tecavüz edip kazanın oluş-

tuğu bir olayda, bu oluşum şekli içinde tam kusurlu olan sürücünün

ağır kusurlu olmadığının somut olayın şartlarına göre kabul edildiği

206

Y. HGK., 10.12.2003 T., E: 11-756, K: 743 (Karasu, s. 180 - 184).

207

Karasu, s. 116.

208

Memiş, s. 18.

209

Karasu, s. 116; Memiş, s. 6.

210

Y. 11. HD., 06.03.1997 T., E: 688, K: 1394 (Ulaş, s. 1021).

211

Y. 11. HD., 15.10.2001 T., E: 5002, K: 7965 (Karasu, s. 184 ve Ulaş, s. 1018).

212

Y. 11. HD., 05.12.1994 T., E: 5450, K: 9379 (Ulaş, s. 1015 - 1016).