

614
Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları Uyarınca ...
sigortacı tarafından ortaya konulmadığı hallerde, sigortacının Genel
Şartlar B.4.a bendine dayanarak açtığı sigorta ettirene rücu davası red-
dedilmektedir.
206
Sigorta ettiren, sürücünün (veya kendinin) olayın
oluş şekli, davranışının sebepleri, olay anındaki kendi fiziksel veya
ruhsal durumu gibi subjektif nedenleri ortaya koyarak ağır kusurlu
olmadığını gösterebilir.
207
Sonuç olarak kırmızı ışıkta geçmek fiili tek
başına ve daima, ilke olarak bir ağır kusur sayılamaz ise de, sigorta
ettiren somut olayın özelliklerine göre dikkatsizlik, dalgınlık, hastalık
veya zamanlama hatası gibi sübjektif unsurları hâkime beyan ederek
göstermelidir.
208
Sigortacı ağır kusuru ispat ederken, zararın doğumu-
na neden olan olay ile ağır kusur arasındaki bağlantıyı da göstermeli-
dir.
209
Sigorta ettirenin sigortacısına açtığı bir davada, kasıt veya ağır
kusur gerekçesiyle tazminat ödemesi yapmayan sigortacının bu husu-
su defi olarak ileri sürmesi gerekir.
210
Yukarıda ifade edilenler sadece kırmızı ışıkta geçme hali için de-
ğil, diğer haller için de aynıdır. Örneğin sürücünün önündeki aracın
durmasından sonra, bu araç ile emniyetli mesafe bırakmadan bu araca
çarpması onun KTK md. 84.d gereğince asli kusurlu sayılmasını ge-
rektirse de, otomatik olarak onun ağır kusurlu veya kasıtlı olduğunu
kabul etmeye yetmemektedir.
211
Yargıtay,
212
bilirkişi raporu ile şoförün
aracı eğimli yolda park ederken el freni çektikten sonra ayrıca aracın
takoza alınmaması, tekerleklerin sol refüje çevrilmemesi gibi ek önlem-
leri almaması nedeniyle %100 kusurlu olduğunun belirlenmiş olduğu
bir olayda, şoförün aracı %3 gibi az eğimli bir yolda refüj kenarına çek-
tikten sonra el frenini çekerek aracı park etmiş bulunmasında şoförün
hiç önlem almadığının kabul edilemeyeceğini eksik önlem almakla ku-
surlu olduğunu ancak ağır kusurlu sayılamayacağına karar vermiştir.
Yine sigortalı aracın taşıt giremez mahalde ‘u’ dönüşü yaptıktan sonra,
karşı yönden gelen aracın seyir şeridine tecavüz edip kazanın oluş-
tuğu bir olayda, bu oluşum şekli içinde tam kusurlu olan sürücünün
ağır kusurlu olmadığının somut olayın şartlarına göre kabul edildiği
206
Y. HGK., 10.12.2003 T., E: 11-756, K: 743 (Karasu, s. 180 - 184).
207
Karasu, s. 116.
208
Memiş, s. 18.
209
Karasu, s. 116; Memiş, s. 6.
210
Y. 11. HD., 06.03.1997 T., E: 688, K: 1394 (Ulaş, s. 1021).
211
Y. 11. HD., 15.10.2001 T., E: 5002, K: 7965 (Karasu, s. 184 ve Ulaş, s. 1018).
212
Y. 11. HD., 05.12.1994 T., E: 5450, K: 9379 (Ulaş, s. 1015 - 1016).