

613
TBB Dergisi 2017 (133)
Sinan MİSİLİ
4. Ağır Kusurun Belirlenmesi ve İspatı
Kusurun derecelendirilmesinde somut olayın özelliğine ve delil
durumuna göre mahkemece tüm hususlar tartışılarak ve somut deliller
değerlendirilerek karara varılmalı,
198
hem objektif ve hem de sübjektif
şartların birlikte gerçekleşip gerçekleşmediği araştırılmalıdır.
199
Alman
Federal Mahkemesi’nin müstekar içtihatlarına göre ağır kusur kavramı
için sadece trafiğin gerektirdiği objektif ölçüler geçerli olmadığı gibi,
çoğu defa sorumlu tutulan kişiyi ilgilendiren sübjektif hal ve şartlar
da dikkate alınmalı, zira sübjektif unsurlar ağır kusuru hafifletebil-
mektedir.
200
Böylece diyebiliriz ki, kusurun derecelendirilmesinde so-
mut olayın özelliğine göre, belli bir şekilde hareketi emreden bir mut-
lak nitelikteki bir trafik kuralının ihlaline rağmen durumu ağır kusur
kavramından ayırmak gerekebilir.
201
Örneğin kalp krizi geçirip bilin-
cini yitiren bir sürücünün karışmış olduğu kaza da, sürücünün sadece
trafik ışıklarına uymama eylemini esas alarak kasıtlı veya ağır kusurlu
olduğu nitelendirilemeyeceği gibi,
202
kırmızı ışıkta geçmek bir dalgınlık
sonucu veya zamanlama hatasından da kaynaklanabilir.
203
Sırf kırmızı
ışıkta geçtiği için asli kusurlu sayılan bir kimse, buna rağmen o olayın
kendi özel yapısı içinde ağır kusurlu kabul edilmeyebilir.
204
Sigortacı bu tür ağır kusur hallerinde özellikle ağır kusurun objek-
tif unsurlarını ispat etmelidir.
205
Sürücünün kusurlu olduğunun ispat-
landığı, ancak ağır kusurlu olduğuna dair yeterli bir olgunun varlığı
198
Zekeriya Yılmaz, s. 1129.
199
Memiş, s. 5.
200
Memiş, Karar2, para. 10.
201
Y. HGK., 10.12.2003 T., E: 11-756, K: 743 (Karasu, s. 180 – 184 ve Ulaş, s. 1018 -
1021).
202
Ünan, s. 313.
203
Y. HGK., 10.12.2003 T., E: 11-756, K: 743 (Karasu, s. 180 - 184); Karasu, s. 115.
Bununla birlikte kısa bir dikkatsizlik veya dalgınlık durumunun her olayda ayrı
değerlendirilmesi, ve bazı hallerde bunun ağır kusuru hafifletmeyeceği hakkında
bir Alman Federal Mahkemesi kararı için bkz. Memiş, Karar2, para. 16. Bir anlık
dalgınlık ile kırmızı ışık ihlali yapmak yalın bir halde ağır kusur teşkil ettiği ancak
sigorta ettirenin hâkime mazur gösterilebilecek olayın özelliklerini ortaya koya-
rak mahkemeyi ikna edebileceği hakkında bkz. Memiş, s. 17. Böyle bir durumda
kırmızı ışıkta geçmek ile objektif unsur gerçekleşmiştir. Ancak sigorta ettiren ola-
yın özelliğine göre sübjektif unsurları ortaya koyarak sigortacının rücu davasının
reddini sağlayabilir.
204
Y. HGK., 10.12.2003 T., E: 11-756, K: 743 (Karasu, s. 180 – 184 ve Ulaş, s. 1018 -
1021).
205
Karasu, s. 116.