

612
Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları Uyarınca ...
Sürücünün kırmızı ışıkta geçmesi, yüzde yüz kusurlu olduğunu
gösterse bile, bu onun ağır kusurlu veya kasıtlı olduğunu göstermez.
190
Alman Federal Mahkemesi’ne
191
göre kırmızı ışıkta geçmek fiili objek-
tif olarak ağır kusur olarak değerlendirilmelidir. Bununla birlikte yine
Alman Federal Mahkemesi’ne
192
göre de kırmızı ışık ihlalinin daima
ağır kusur sayılması şeklinde bir ilke de çıkarılamaz. KTK md. 84’de
sayılan asli kusur hallerinin aynı zamanda ağır kusur olarak sayıl-
masını gerektiren bir hukuk kuralı da bulunmamaktadır.
193
Motorlu
araçların karayolunda karışmış olduğu kazaların bir bölümü kırmızı
ışıkta geçme gibi trafik ışıklarına uymama sebebi ile meydana gelmek-
tedir.
194
Türk Ceza Kanunu gerekçesinde olası kast örneklerinden biri
olarak ‘kırmızı ışıkta geçme’
195
sayılmıştır. Bununla birlikte kırmızı ışı-
ğa uymama eylemini gerçekleştirenin otomatik olarak kasıtlı veya ağır
kusurlu olduğunu kabul etmek yerine, her somut olayın koşulları göz
önünde bulundurularak değerlendirme yapılmalıdır.
196
Sigorta ettire-
nin veya şoförünün salt kırmızı ışıkta geçmesi nedeniyle trafik kuralla-
rına aykırı davranışı nedeniyle %100 kusurlu bulunması, başlı başına
kasıtlı veya ağır kusurlu olduğu anlamına gelmemektedir.
197
9379 (Ulaş, s. 1015 - 1016).
190
Y. 11. HD., 24.06.2002 T., E: 2679, K: 6416 (Ulaş, s. 1017); Y. 11. HD., 30.10.2001 T.,
E: 5330, K: 8413 (Karasu, s. 184 ve Ulaş, s.1016 - 1017).
191
Kararın çevirisi için bkz. TekinMemiş, “Alman Federal Mahkemesi’nin (BGH) Kır-
mızı Işık İhlali İle ilgili 8.7.1992 Tarihli Kararı (BGHZ 119, 147)”, e-akademi, S. 28,
Haziran 2004, para. 7:
http://www.e-akademi.org/incele.asp?konu=Alman%20Federal%20Mahkemesi%92nin%20(BGH)%20K%FDrm%FDz%FD%20
I%FE%FDk%20%DDhlali%20%DDle%20ilgili%208.7.1992Tarihli%20
Karar%FD&kimlik=-1346400217&url=makaleler/tmemis-8.htm (erişim tarihi
29.05.2017) (Karar2).
192
Memiş, Karar, para. 14.
193
Y. HGK., 10.12.2003 T., E: 11-756, K: 743 (Karasu, s. 180 - 184).
194
Ünan, s. 312.
195
Türk Ceza Kanunu (TCK) md.21’de yer alan ‘olası kast’ hakkında kanun koyu-
cunun madde gerekçesinde verdiği örnek şu şekilde yer almıştır: ‘Yolda seyre-
den bir otobüs sürücüsü, trafik lambasının kendisine kırmızı yanmasına rağmen,
kavşakta durmadan geçmek ister; ancak kendilerine yeşil ışık yanan kavşaktan
geçmekte olan yayalara çarpar ve bunlardan bir veya birkaçının ölümüne veya
yaralanmasına neden olur. Trafik lambası kendisine kırmızı yanan sürücü, yaya
geçidinden her an birilerinin geçtiğini görmüş; fakat, buna rağmen kavşakta dur-
mamış ve yoluna devam etmiştir. Bu durumda otobüs sürücüsü, meydana gelen
ölüm veya yaralama neticelerinin gerçekleşebileceğini öngörerek, bunları kabul-
lenmiştir’. Bkz. TCK md. 21 madde gerekçesi.
196
Ünan, s. 312; Karasu, s. 115 - 116. Ayrıca bkz. Y. HGK., 10.12.2003 T., E: 11-756, K:
743 (Karasu, s. 180 - 184)
197
Y. 11. HD., 03.05.2004 T., E: 2003/10906, K: 4814 (Gökcan, s. 943 - 944).