Previous Page  613 / 685 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 613 / 685 Next Page
Page Background

612

Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları Uyarınca ...

Sürücünün kırmızı ışıkta geçmesi, yüzde yüz kusurlu olduğunu

gösterse bile, bu onun ağır kusurlu veya kasıtlı olduğunu göstermez.

190

Alman Federal Mahkemesi’ne

191

göre kırmızı ışıkta geçmek fiili objek-

tif olarak ağır kusur olarak değerlendirilmelidir. Bununla birlikte yine

Alman Federal Mahkemesi’ne

192

göre de kırmızı ışık ihlalinin daima

ağır kusur sayılması şeklinde bir ilke de çıkarılamaz. KTK md. 84’de

sayılan asli kusur hallerinin aynı zamanda ağır kusur olarak sayıl-

masını gerektiren bir hukuk kuralı da bulunmamaktadır.

193

Motorlu

araçların karayolunda karışmış olduğu kazaların bir bölümü kırmızı

ışıkta geçme gibi trafik ışıklarına uymama sebebi ile meydana gelmek-

tedir.

194

Türk Ceza Kanunu gerekçesinde olası kast örneklerinden biri

olarak ‘kırmızı ışıkta geçme’

195

sayılmıştır. Bununla birlikte kırmızı ışı-

ğa uymama eylemini gerçekleştirenin otomatik olarak kasıtlı veya ağır

kusurlu olduğunu kabul etmek yerine, her somut olayın koşulları göz

önünde bulundurularak değerlendirme yapılmalıdır.

196

Sigorta ettire-

nin veya şoförünün salt kırmızı ışıkta geçmesi nedeniyle trafik kuralla-

rına aykırı davranışı nedeniyle %100 kusurlu bulunması, başlı başına

kasıtlı veya ağır kusurlu olduğu anlamına gelmemektedir.

197

9379 (Ulaş, s. 1015 - 1016).

190

Y. 11. HD., 24.06.2002 T., E: 2679, K: 6416 (Ulaş, s. 1017); Y. 11. HD., 30.10.2001 T.,

E: 5330, K: 8413 (Karasu, s. 184 ve Ulaş, s.1016 - 1017).

191

Kararın çevirisi için bkz. TekinMemiş, “Alman Federal Mahkemesi’nin (BGH) Kır-

mızı Işık İhlali İle ilgili 8.7.1992 Tarihli Kararı (BGHZ 119, 147)”, e-akademi, S. 28,

Haziran 2004, para. 7:

http://www.e-akademi.org/incele.asp?konu=Alman%20

Federal%20Mahkemesi%92nin%20(BGH)%20K%FDrm%FDz%FD%20

I%FE%FDk%20%DDhlali%20%DDle%20ilgili%208.7.1992Tarihli%20

Karar%FD&kimlik=-1346400217&url=makaleler/tmemis-8.htm (erişim tarihi

29.05.2017) (Karar2).

192

Memiş, Karar, para. 14.

193

Y. HGK., 10.12.2003 T., E: 11-756, K: 743 (Karasu, s. 180 - 184).

194

Ünan, s. 312.

195

Türk Ceza Kanunu (TCK) md.21’de yer alan ‘olası kast’ hakkında kanun koyu-

cunun madde gerekçesinde verdiği örnek şu şekilde yer almıştır: ‘Yolda seyre-

den bir otobüs sürücüsü, trafik lambasının kendisine kırmızı yanmasına rağmen,

kavşakta durmadan geçmek ister; ancak kendilerine yeşil ışık yanan kavşaktan

geçmekte olan yayalara çarpar ve bunlardan bir veya birkaçının ölümüne veya

yaralanmasına neden olur. Trafik lambası kendisine kırmızı yanan sürücü, yaya

geçidinden her an birilerinin geçtiğini görmüş; fakat, buna rağmen kavşakta dur-

mamış ve yoluna devam etmiştir. Bu durumda otobüs sürücüsü, meydana gelen

ölüm veya yaralama neticelerinin gerçekleşebileceğini öngörerek, bunları kabul-

lenmiştir’. Bkz. TCK md. 21 madde gerekçesi.

196

Ünan, s. 312; Karasu, s. 115 - 116. Ayrıca bkz. Y. HGK., 10.12.2003 T., E: 11-756, K:

743 (Karasu, s. 180 - 184)

197

Y. 11. HD., 03.05.2004 T., E: 2003/10906, K: 4814 (Gökcan, s. 943 - 944).