Previous Page  165 / 705 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 165 / 705 Next Page
Page Background

164

Belediye Şirketlerinin Hukuki Statüsü

kişisi olarak kabul edilmesine herhangi bir hukuki engel bulunmamaktadır

açıklamasıyla, başka örneklerle birlikte belediye şirketlerinin bu ko-

numda olduklarını yani bunların hem kamu hukuku tüzel kişisi hem

de özel hukuk tüzel kişisi olduklarını ifade etmektedir.

37

Ancak bir

tüzel kişinin hem kamu tüzel kişisi hem özel hukuk tüzel kişisi ol-

ması, birbirine zıt iki kimliği bir arada taşıması anlamına gelir. Yazar

bu hususta hukukumuzda herhangi bir engel bulunmadığını da ifade

etmekte ise de engelin pozitif hukuktan değil genel mantık kuralla-

rından kaynaklandığı söylenebilir. Ne var ki bu itirazda çok iddialı

olmamak gerekir çünkü günümüzde kamu tüzel kişiliği çok karmaşık

bir hal almıştır ve belediye şirketlerinin varlığı ve bunların niteliğine

ilişkin sorunlar ülkemize özgü de değildir.

38

Örneğin “kısmi kamu tü-

zel kişiliği” gibi bir kavram da mantık kurallarına ters görünmektedir,

ancak konuşulmaktadır.

39

Ulusoy’un bu iddiası akla Tahsin Bekir Balta’nın “kamu tüzel ki-

şilerinin özel hukuk süjeliği” başlığını getirebilir. Bu başlık altında ya-

zar, Devlet ve diğer kamu tüzel kişilerinin esas olarak kamusal görev

yerine getirdiklerini ve kamu hukukuna tâbi olduklarını, ama aynı

zamanda tâli olarak örneğin özel hukuka tâbi mallara sahip olabil-

diklerini ve bunlarla ilgili özel hukuka tâbi işlemler gerçekleştirebi-

leceklerini, bu anlamda “

kamu tüzel kişileri(nin) asli idare hukuku süjeliği

yanında bir de ek özel hukuk süjeliğine sahip

” olduklarını belirtmektedir.

40

Ancak burada söz konusu edilen hem kamu tüzel kişiliğine, hem özel

hukuk tüzel kişiliğine sahip olmak değil, hem idare hukukunun hem

de özel hukukun “süjesi” olabilmektir ki bu durum tüm kamu tüzel

kişileri ve dahi bazı özel hukuk tüzel kişileri için geçerlidir.

İlerleyen satırlarda Ulusoy da benzer sonuca ulaşarak bazı tüzel

kişilerin “

aynı anda hem özel hukuk, hem de kamu hukuku rejimine tâbi olan

37

Ali Ulusoy, Türk İdare Hukuku, Cilt I, Genel esaslar ve idari teşkilat, Yetkin Yay.,

Ankara, 2017, s. 141.

38

Bkz. Yüksel Demirkaya, “Avrupa Birliği’nin Yerel Kamu Şirketleri Stratejisi :

Türkiye’de Hukuki Yapı ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi Uygulamaları”,

Mus-

tafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi

, Yıl :2010, Vol.7, Sayı : 13,

ss.420-444.

39

Bkz. Aude Rouyère, “La Personnalité Publique Partielle”, in, La Personnalité Pub-

lique, Actes du Coll. AFDA, Litec, 2007, ss. 91-113.

40

Tahsin Bekir Balta,

a.g.e.

, s.202.